Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 430131, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 453 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
rosmano
ivanp
Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116910612
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem
Vloženo Pátek, 11. březen 2011 @ 08:41:52 CET Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Jenom já mám pravdu

V posledních dnech se opět vyostřily diskuse mezi lidmi, kteří si pro své názory skoro ani na jméno nemohou přijít. Odehrávají se na internetových diskusí, v sálech církevních i hospodských. Dotýkají se lidské sexuality, islámu a muslimů či úlohy žen v církvi. Ačkoliv si diskutující navzájem často upírají status člověka či křesťana, jedna věc je spojuje: vyjadřují „svoji pravdu“ v sérii monologů – a pokud tyto monology berou v potaz to, co říká druhá strana, je to jenom proto, aby taková „nepravda“ byla okamžitě popřena či překroucena.


Proč diskutovat o diskusích?

Účelem tohoto článku není podat „správné odpovědi“ na tyto nanejvýš obtížné otázky. Toho nejsem schopen – nedostalo se mi žádného převratného zjevení, o které bych se musel podělit. Nechci se zabývat podstatou těchto sporů, ale způsobem, jakým jsou vedeny. Domnívám se totiž, že na způsobu prezentace svých stanovisek k těmto kontroverzním problémům máme co zlepšovat.

Diskutovat o tom, co považujeme za správné a pravdivé s člověkem, který s námi nesouhlasí, je obtížné. Sám jsem vášnivý diskutér a často se nechám unést. Cítím potřebu přesvědčit druhou stranu o tom, že pravdu mám právě já. V tomto stadiu debaty je však třeba přibrzdit a zamyslet se nad dvěma věcmi: jakým způsobem se toho druhého snažím přesvědčit a jestli jsem otevřený změně pouze druhého, nebo taky sebe.

Otevřenost dialogu

Začněme od otevřenosti diskuse: nemyslím si, že by se rozhovor dal vést způsobem zákopové války. Taková strategie totiž vede buď ke zranění protivníka nebo k jeho totální anihilaci. Pokud má být dialog dialogem, musí být obě strany otevřeny tomu, že je argumenty těch druhých mohou změnit.

Tomuto postoji je často vytýkán relativismus ve vztahu k pravdě. Jeho odpůrci se domnívají, že pravdivostní nároky není možné vyřešit kompromisem. Tvrdí, že správný člověk (křesťan) má pravdu hájit za každou cenu.

Ani jednu z těchto kritik nechci rozporovat. Jenom bych chtěl v jejich kontextu upozornit na Husovo sedmero, kterého se tito kritici nezřídka dovolávají: "Proto, věrný křesťane, hledej pravdu, naslouchej (slyš) pravdě(/u), uč se pravdě, miluj pravdu, mluv (prav) pravdu, opatruj (drž) pravdu, braň pravdu až do smrti, neboť pravda tě vysvobodí (od hříchu,) od ďábla, od smrti duše a konečně od smrti věčné, kterou je věčné odloučení od Boží milosti…" Tento text kupodivu nemluví o tom, že bychom měli pravdu osvobozovat z područí lži a bojovat za její prosazení i za cenu smrti našich odpůrců. Promlouvá ke mně spíš jako svědectví o „zvláštní moci“ pravdy prosadit se. Naši úlohu proto vidím v přípravě podmínek pro to, aby se pravda mohla prosadit (to jestli se pravda opravdu prosadí, totiž nezáleží jenom na nás).

Jedním z míst, kde bychom měli pravdě dávat prostor k prosazení, jsou diskuse.

Dialog je více než chrlení toho, co mi na mysl přijde

Dostáváme se ke způsobu vedení dialogu.

Dovolím si nejprve drobné povzdechnutí nad skutečností, že „umění dialogu“ u nás pořád není věnována dostatečná pozornost. Snad to do jisté míry souvisí s ideologickým charakterem naší společnosti a jejích institucí. V řadě oblastí se předpokládá, že existuje jediné správné řešení, které člověk buď přijme, nebo nepřijme. Ke komunikaci tohoto „správného řešení“ slouží i vzdělávací soustava, ve které se člověk až příliš často setkává s jednosměrným tokem informací o tom, „jak se věci mají.“

V tomto ohledu mi přijde výrazně podnětnější (ale také náročnější) prostředí britské Cambridge: valná část učitelů zde předkládá celé spektrum teorií, hypotéz či „pravd“. Je pak čistě na studentech, aby zaujali k dané problematice vlastní stanovisko. V rámci esejů a zkoušek však nebudou pozitivně hodnoceni, pokud se v rámci prezentace své odpovědi na kontroverzní otázku nevypořádají také se všemi relevantními námitkami a protiargumenty.

Nutnost seznámit se důkladně i s argumenty, které nám od počátku nejsou sympatické, je naprosto klíčová. Při studiu protichůdných argumentů se člověk dopracuje k poznání, že odpověď na danou otázku je obtížnější, než se domníval. I když nakonec své přesvědčení nezmění, dokáže si lépe představit, proč se stále nacházejí lidé také na druhé straně názorového spektra.

Do dialogu je proto třeba vstupovat s vědomím komplikovanosti diskutované otázky a s přiznáním si vlastní omezenosti. Z toho vyplývá také respekt k partnerovi v dialogu a přijetí tohoto partnera jako spolu-člověka (popř. jako spolu-křesťana). Můžeme spolu upřímně nesouhlasit, pokud jde o názory na konkrétní věc, ale nesmíme si navzájem odpírat lidství nebo vztah k pravdě (Bohu, transcendentnu).

Respekt k člověku, se kterým nesouhlasím, znamená podstatně více než tolik opěvovaná tolerance. Tolerovat někoho můžu i bez toho, že by mi na něm záleželo. Respekt vyžaduje obeznámení se s pozicí toho druhého a předpokládá snahu pochopit důvody, které ho k zaujetí této pozice přiměly.

Respekt je třeba projevovat nejen ve vztahu k partnerovi v dialogu, ale také k lidem, o kterých diskutujeme. To platí především, pokud hovoříme o skupinách, vůči kterým se nějakým způsobem vymezujeme: muslimové, homosexuálové, zastánci/odpůrci potratů, zastánci/odpůrci ordinace žen atp. Za základní pravidlo v této oblasti považuji nutnost osobního setkání s (alespoň několika) nositeli dané „nálepky“: není možné diskutovat obecně o charakteristikách určité skupiny, pokud nemám osobní zkušenost s konkrétními jedinci, jejichž společné vlastnosti bych chtěl vztahovat na širší skupinu lidí.

Dialog jako forma vzdělávání?

Vím, že vzdělávací úloha médií není v současnosti příliš zdůrazňována. To však neznamená, že bychom na ni měli úplně zapomínat. Osobně považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů vzdělávacích institucí (ať už jde o školy, neziskové organizace, církve či média) poukazovat na to, že věci jsou většinou složitější, než se na první pohled jeví. Jsem v tomto ohledu věrným žákem francouzského filosofa Paula Ricoeura, jehož životním heslem bylo: „Komplikujme, komplikujme všechno.“

Jedním z nejlepších nástrojů pro poznávání komplikovanosti a komplexity je dialog. Snažme se jej proto držet na slušné úrovni.

Daniel Bartoň

Zdroj: www.christnet.cz



"Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pátek, 11. březen 2011 @ 15:55:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezký článek.



Re: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Pátek, 11. březen 2011 @ 16:11:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý dialog je veden vždy v nějakém duchu ... ten nejkásnější dialog je vždy ten v jediném Duchu.

A nemusí se jednat o dialog vždy viditelný.



Re: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 11. březen 2011 @ 21:47:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Hezky napsané a velmi přesně.

  Je zvláštní s jakým zaujetím jsou mnozí lidé schopni diskutovat o tématech, kterým nerozumí, která osobně nepoznali a ani se je nesnaží pochopit.

  I kvůli tomu jsem vděčný za GS, které proti jiným internetovým diskuzím celkem kultivovaný a na to, jak kontroverzní témata se tu probírají i celkem konstruktivní a užitečný.

 



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy