|
Právě je 581 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: rosmano oko Frantisek100
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116811322 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: ministr Dostál: Nechci překážet řešení, proto se vzdávám církví
Vloženo Pondělí, 27. říjen 2003 @ 14:52:07 CET Vložil: Bolek |
poslal Nepřihlášený Nechci překážet řešení, proto se vzdávám církví
MINISTR KULTURY PAVEL DOSTÁL (ČSSD):
* Řekněte opravdu upřímně, zda se vzdáváte kompetencí v oblasti církví
dobrovolně, anebo jste podlehl nátlaku koaličních partnerů ve vládě?
Už v roce 1998, kdy jsem se poprvé stal ministrem kultury, jsem přesvědčoval
vládu, aby církevní agenda byla z mého resortu převedena jinam. Tehdy jsem
neuspěl a tak když jsem byl po svém druhém nástupu do funkce osloven zástupci
Unie svobody a lidovci o možném převedení kompetencí na Úřad vlády, začal jsem o
tom znovu vážně přemýšlet. V žádném případě jsem nebyl k ničemu tlačen ani
koaličními spojenci, ani premiérem. Ten dokonce v osobním rozhovoru se mnou
zdůraznil, že záleží pouze na mém rozhodnutí. A to jsem tedy učinil.
* Co je ale příčinou tak radikálního rozhodnutí?
Nemám už sílu přesvědčovat činitele katolické církve, že ani já, ani
ředitelka odboru církví Jana Řepová tu nejsme od ďábla, ale že jsme tu proto,
abychom zajistili prostor pro svobodné působení církví v rámci právního řádu ČR.
Kterému ale není nadřazené žádné kanonické právo, takže pro církve samozřejmě
platí stejná pravidla jako pro ostatní spolky. Tedy že mají - pokud zákon
nestanovuje jinak - stejná práva i povinnosti. O dodržování tohoto principu jsme
se také - většinou ale bohužel k nelibosti katolické církve - s kolegyní Řepovou
vždycky snažili.
* Mluvíte o katolické církvi. S jinými církvemi problém nebyl?
Dá se to tak říci. Řekl bych dokonce, že osobní kontakty s některými z
představitelů těchto církví mají mnohdy i vysloveně přátelský charakter. S
katolickou církví provází od samého začátku veškerá jednání permanentní
oboustranná nedůvěra. I když samozřejmě nikoli se všemi jejími vrcholnými
představiteli. V její hierarchii existují lidé, se kterými se potkávám rád a
kteří můj život velmi obohatili.
* Co ale způsobuje onu nedůvěru z vaší strany?
Špatné zkušenosti. Nedodržování ujednaných dohod, ultimáta, odlišný výklad na
uplatňování českého právního řádu, demonstrativní odchody z jednání, ale bohužel
i osobní invektivy ze strany některých církevních činitelů.
* To jsou od vás vážná obvinění. Můžete být konkrétnější?
Prozradím vám něco, co jsem za celých pět let ve funkci nezveřejnil: jedna z
prvních vět kardinála Miloslava Vlka při prvním setkání se mnou jako s ministrem
kultury byla, že pro něho jako ministr nejsem z hlediska církevního protokolu
partnerem. Proto se tehdy také odmítl zúčastnit tiskové konference v
Arcibiskupském paláci a místo něj tam jeho názory prezentoval mluvčí České
biskupské konference. To samozřejmě byl špatný začátek.
* Avšak na rozdíl od vašich předchůdců se vám podařilo prosadit zásadní
novelu tzv. církevního zákona.
To je sice pravda, ale také jsem ani o píď neposunul jednání o tzv.
církevních restitucích či financování církví bez použití zdrojů ze státního
rozpočtu. Čtyři roky usilovného jednání byly k ničemu. Pořád jsme tam, kde jsme
byli v roce 1993 a později.
* A důvod tohoto neúspěchu?
Pokud se týče financování církví, tak to je v současné době neřešitelné,
neboť jde vlastně o kvadraturu kruhu. Představa katolické církve o jejím
financování je diametrálně odlišná od představy ostatních církví. Těm totiž na
rozdíl od katolické církve plně vyhovuje současný stav, kdy z rozpočtu hradí
stát nejen mzdy duchovních, ale také provoz církví.
* Shodují se u nás církve alespoň na něčem?
Jistě. Ve zcela zásadním odmítání církevní daně. Tedy v principu, že by
církve měly hospodařit pouze s prostředky, které jim dobrovolně dají jejich
věřící. Bez státních dotací. Samozřejmě s tím, že na obnově církevních památek
by se i nadále podílel stát. V památkové péči by to byl obrovský pozitivní
průlom, neboť zhruba jedna miliarda, kterou nyní věnujeme ze státního rozpočtu
na provoz a režii církví, by se použila na opravu památek. To by byl obrovský
pokrok, neboť ona miliarda by nastartovala v oblasti památek zásadní zvrat k
výrazně lepší péči o památkový fond.
* Proč jste nepohnul s církevními restitucemi?
Možná mi nebudete věřit, ale minulá vláda opravdu měla zcela vážný úmysl
tento problém řešit. Bohužel se s katolickou církví nešlo domluvit v tomto směru
téměř na ničem. Dokonce když jí Miloš Zeman nabídl, že na ni bude ze státu
okamžitě převeden všechen majetek kultovního charakteru, katolická církev
nárokovala hned poté v té souvislosti například hájenky. V těchto intencích
probíhala jednání po celé čtyři roky. Nešlo se prostě domluvit na ničem. Když už
jednání konečně spělo k nějakému konkrétnímu návrhu řešení, přišel kardinál Vlk
s nápadem, že se nemusí žádný majetek převádět, ale že by stát mohl vyplácet
katolické církvi roční rentu v hodnotě zhruba 1,5-2 miliardy korun. A jednání
bylo opět na začátku. Takže se nedivte, že nemám chuť tu anabázi znovu
absolvovat. A pokud katolická církev tvrdí, že naopak já jsem příčinou, že není
možná domluva, ustupuji rád z cesty a dávám příležitost kolegovi Marešovi. A
jenom mu přeji, aby nesplakal nad výdělkem jako já.
* Pokud se nemýlím, deklaroval jste na počátku svého ministrování, že
založíte svoji církevní politiku na dialogu. Uskutečnil se?
Za prvé, nikdy nešlo o moji církevní politiku. Plnil jsem jen v tomto směru
do puntíku zadání vlády. A taky - na rozdíl od katolické církve - mi vláda v
tomto směru nevytkla vůbec nic. Vždy mě podpořila. Pokud se týče onoho slíbeného
dialogu, snažil jsem se o něj upřímně a pokusil se v jeho rámci zapojit všechny
relevantní subjekty. Včetně všech politických stran.
* To jste ale narazil, neboť jste k jednání chtěl přizvat i komunisty.
Kvůli komunistům mne málem kardinál Vlk poslal do klatby. Chtěl jsem jen
vytvořit politicky maximálně vstřícné prostředí pro případné parlamentní
jednání. Což by bez komunistů nešlo. Bohužel to, co následovalo, to už byla
honička na mou osobu a já si jen říkal, proč katolická církev není tak přísná a
zásadní vůči svým vlastním selháním. Mám tím na mysli kolaboraci s komunistickým
režimem, pokud se týče nechvalně známého normalizačního sdružení duchovních
Pacem in terris anebo pozitivní lustrační osvědčení v církevních funkcích, které
- vzhledem ve srovnání se státní správou - by spíše vyžadovaly negativní
lustraci. Alespoň tedy podle lidovců, kteří jsou katolické církvi nejbližší a
kteří také jsou na rozdíl ode mne horlivými zastánci lustrací. Upřímně řečeno,
mně pozitivně lustrovaný vysoký církevní funkcionář nevadí, protože jednak jsem
zásadní odpůrce lustračního zákona a jednak to považuji za vnitřní záležitost
církve.
* Jenže je třeba říci, že katolický disent byl před listopadem 1989
důležitou součástí opozice.
To já nepopírám, dokonce se v letech 1971 až 1978 v mém olomouckém bytě
přepisoval katolický samizdat a mezi mé přátele dodnes patří někdejší katoličtí
disidenti, se kterými jsem pracoval celé roky v jedné fabrice. Nesmírně si vážím
jejich odvahy. Tak jako v žádném případě nezpochybňuji, že to byla především
katolická církev, která se stala obětí stalinistických represí. A že zásadní
postoje poctivých duchovních znamenaly, že nemohli šířit z kazatelny slovo boží,
ale pracovali se mnou v kotelně. A to nemluvím o těch, kteří za svoji víru
položili život. Z čehož ovšem v žádném případě nevyplývá, že by církve,
respektive církev katolická, měla mít v demokratickém režimu nějaké výsadní
postavení, kterak si to představují někteří její představitelé. Tento můj názor
byl možná také, jak se říká, jádrem pudla mých problémů s katolickou církví.
Nemyslím si totiž, že by ateistická část veřejnosti měla mít práva menší.
Například v oblasti charity, kde je ten tlak na výjimečnost a jejich církevní
jedinečnost největší.
* Když už jste tak sdílný a otevřený, prozraďte, jaká byla vaše pozice v
souvislosti se smlouvou s Vatikánem, kterou Sněmovna odmítla ratifikovat?
Zcela opačná, než jak rozhodli poslanci. Byl jsem zastáncem její ratifikace,
protože byla pro Česko velmi výhodná, neboť v ní nebylo obsaženo vlastně nic
jiného než to, co je obsaženo v tzv. církevním zákoně. Skutečnost, že Sněmovna
tuto smlouvu odmítla, znamená, že pro nová jednání vlastně otevřela znovu
všechny problémy, které by její ratifikace uzavřela. Myslím, že tento krok byl
ze strany politické reprezentace - bohužel - krokem populistickým, který
nepomůže vůbec ničemu. Na straně druhé by se ale měla katolická církev ovšem
zamyslet nad tím, proč velká většina politické reprezentace ČR zastává vůči ní
tak rezervovaný postoj. Proč se dialog změnil v monolog kardinála Vlka, v
žalování bývalému prezidentovi, v ultimáta, osobní napadání, obviňování mých
ministerských úředníků, výkřiky o komunistických praktikách či nových křivdách v
duchu Josefa II. atd. To vše přece není pravda. V České republice jsou církve
svobodnější, než je obvyklý evropský standard. Na rozdíl od jiných resortů musí
ministerstvo kultury - bez jakéhokoli práva kontroly - navyšovat prostředky na
mzdy duchovních podle požadavku církví, aniž by se někdo mohl vůbec zdvořile
zajímat, zda jsou vznesené požadavky oprávněné. Na rozdíl od státních
zaměstnanců, například úředníků či učitelů. Proto nemohu brát vážně všechny ty
řeči o tom, kterak je u nás ohrožena náboženská svoboda. To je nesmysl. A
účelová nepravda.
* Myslíte, že se vicepremiérovi Petru Marešovi, který má od vás převzít
církevní otázky, podaří konečně vyřešit financování církví a tzv. církevní
restituce?
To nevím. Snažím se jen pomoci tím, že nechci překážet vyřešení tohoto
problému, což o mně Arcibiskupský palác ústy svého mluvčího pana Daniela Hermana
neustále tvrdí.
Jitka Götzová
|
Re: ministr Dostál: Nechci překážet řešení, proto se vzdávám církví (Skóre: 1) Vložil: Lolik v Pondělí, 27. říjen 2003 @ 20:16:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | To je děs. Nechci napadat katolíky ani nikoho jinýho, ale je jasný, že být v církvi tak, aby z toho kapalo, je dobrej byznys. Kurnik šopa, to je prachů, miliarda na církev a Vlkovi to nestačí a chce rovnou dvě miliardy a to jen pro svou ubohou církev. Zajímalo by mně jakej má Vlk měsíční příjem. Řekl bych ale že to nebude nic o odříkání a chudobě. Normálně bych katolický církvi nedal nic. Takovejch majetků mají a je jim to málo. |
|
|
Re: ministr Dostál: Nechci překážet řešení, proto se vzdávám církví (Skóre: 1) Vložil: wollek v Úterý, 28. říjen 2003 @ 06:35:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | No, tak tedy, když čtu názor z druhé strany, tak už se moc nedivím, že pan Bubík napsal před časem svůj dopis, ačkoliv zde byl některými kritizován.
Pravověrní katolíci, nemáte pocit, že zde přeci jen něco není v pořádku? Snad nechcete tvrdit, že si pan Dostál všechno zcela vymyslel? Nebo s jednáním pana Vlka souhlasíte? |
|
|
Re: ministr Dostál: Nechci překážet řešení, proto se vzdávám církví (Skóre: 1) Vložil: Johny v Úterý, 28. říjen 2003 @ 19:20:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Takto vyjádřené názory nasvědčují, že z pohledu pana ministra jednání skutečně nemusí probíhat bez problémů. Možná i s přispěním pana kardinála. Jde ale podle mého hlavně o to, aby byl vrácen majetek, který je schopný sebe i své správce uživit. O to méně pak zbude povinností na státu. Pokud by došlo k vrácení jen toho, kam se musí investovat, musí být z čeho. Věc tedy není tak jednoduchá, jak se zdá.
Můžeme tedy říci, že způsob či forma jednání by bylo potřeba vylepšit. Hlavním problémem je ovšem obsah, i když se zabalí do hezkého papíru, zůstává týž.
Co se týká příjmů, nevím, jak jsou na tom biskupové, ale řadoví kněží mají asi 7 000 čistého. Z toho musí platit to, co každý jiný a ještě i některé náklady spíše služebního charakteru. Soudě podle toho a podle značných potíží při opravách far a méně historicky významných kostelů, nedá se o nějakém bohatství hovořit. Pohled zvenčí je zatížen všeobecným přesvědčením, které se ale se skutečností vcelku dost rozchází.
Jinak je asi analogie platů podobná jako jinde. Kolik asi má zrovna pan ministr? A když to pominu, pak ještě jedna věc - dokud se kdokoli bude na církve dívat jako na zájmové spolky, nikdy nepochopí, s kým jedná, i kdyby mu to sebevíce vadilo. |
Re: ministr Dostál: Nechci překážet řešení, proto se vzdávám církví (Skóre: 1) Vložil: BenHur v Čtvrtek, 29. leden 2004 @ 16:39:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A v tom je ten problém, faráři mají 7000 a z toho opravují kostel. Ale přijedte se podívat do Prahy do arcibiskupského paláce, nechte se povozit ve skleněném výtahu, a když vás pustí do "skrovného" občerstvovadla v podkroví tak i tam. A jestli se ani potom nepozvracíte tak se nenápadně zeptejte, kolik bere na biskupství kdejaké individuum, nebo kolik se rozkradlo při rekonstrukci. A pak by zase mohl závidět pan ministr. |
]
|
|
|
|