Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Klaudie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 247, komentářů celkem: 430101, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 556 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
rosmano
Willy
Frantisek100

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116865052
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Kdo je člověk?
Vloženo Neděle, 08. leden 2017 @ 11:18:12 CET Vložil: Tomas

O Bibli poslal oko

Čím se liší člověk konkrétně od všeho ostatního ve viditelném světě:


Liší se zcela zásadně tím, čím všechno je.
Lidské bytí je zasazeno do běhu viditelného světa s jasným Božím záměrem: člověk má svým postavením v přírodě, svým jednáním, zjevovat milujícího neviditelného Boha v našem viditelném světě.
Bytí člověka také - a to jako jediného ze tvorů hmotného světa - překrývá hranici mezi světem hmotným a světem duchovním - člověk svým bytím zasahuje nejen do světa hmotného, ale se stejnou závažností i do světa duchovního.



Argumenty pro toto tvrzení:

Bible na mnoha místech popisuje, že Bůh něco vytvořil. Slovo "vytvořil" ve všech těchto případech vypadá v hebrejštině takto:  "ויצר".

Pouze na jednom jediném místě Bible je toto slovo napsáno jinak - jaksi  "tuplovaně" - a to v popisu stvoření člověka v Gn 2,7:

Hospodin Bůh vytvořil člověka z prachu ze země, a do jeho chřípí vdechl dech života; a člověk se stal živou duší

"וייצר יהוה אלהים את־האדם עפר מן־האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה׃"


Je tedy třeba se ptát, proč ten rozdíl, v čem je jeho smysl a co nám vlastně tím Bůh říká.
Na tomto jednom jediném místě v Bibli jsou ve slovu "vytvořil" dvě hlásky jod místo jedné - naznačují tak u člověka hned jeho dvojí vytvoření: jedno vytvoření pro tento hmotný svět, druhé vytvoření pro sdílení života ve světě duchovním. 
Účasti na životě v duchovním světě jsme tímto uschopněni už i v životě pozemském - i když zatím nikoli v plné jeho kvalitě, ale "ve skrytosti" , ve stavu přípravy na dokonalost, které zatím nejsme schopni.


Abychom lépe vnikli do smyslu překladu - o co se vlastně jedná - zobrazíme si smysl posledních slov jednotlivě do češtiny (hebrejština se píše zleva doprava!)..

האדם  - člověk

לנפש  -  na hlavu

חיה - zvíře

Těmito třemi jednotlivými slovy končí Gn 2,7 doslova!


נפש האדם - lidská duše - (vzniká spojením slov "člověk" (האדם)  a plurálu - lidé  (נפש),

zatímco v originále Gn 2,7 je doslova toto: (člověk na hlavu zvířete) - (האדם לנפש חיה).
Když si tento tvar vložíte do Google překladače, přeloží to ovšem také jako "lidská duše". Ve smyslu je to tedy stejné - do zvířete byla vložena vyšší kvalita bytí duchovního.



Vytvořil (וייצר)

Dvojitá hláska jod ("וייצר"- oproti "ויצר".)   v tomto případě ve slově "vytvořil" odkazuje svým významem na stvoření člověka postupně ve dvou stupních:



1.)  Nejdříve Bůh stvořil hmotné tělo člověka (חיה - zvíře).
Osobně (bytostně) se přitom angažoval (zatímco ve všech jiných případech stvoření Bůh prostě řekl - a stalo se. Bible tento krok stvoření člověka barvitě popisuje, že Bůh tělo člověka vytvořil  "z hlíny".

Hlína (půda) není však sterilní homogenní hmotou, má - li být úrodnou a dávat plody, sama musí už být plna primitivního života - miliardy kolonií půdních bakterií, plísní i mikroskopických živočichů. Z tohoto pohledu se těla všech zvířat ani tělo člověka od hlíny nijak moc neliší.
Jsi prach a v prach se obrátíš - toto platí pro tělo lidské i pro tělo zvířecí úplně stejně.
Také žádné z těchto organických těl by bez kolonií střevních bakterií a pod.  nebylo schopno samostatně existovat. Tělem jsme jenom prach, jsme jenom půda, máme vlastnosti půdy, která žije svým vlastním biologickým společenstvím různých organismů..

Proto Bůh o člověku prohlašuje: ..."Můj duch nebude v člověku přebývat navěky, protože je tělo (hlína). Jeho dnů bude sto dvacet let." (Gn 6,3).




2.)  Bůh vzal tohle tělo, které vytvořil (חיה - zvíře) a svým dechem (ruach") vdechl do člověka život.
(Gn 2,7)
Hospodin Bůh vytvořil člověka z prachu ze země, a do jeho chřípí vdechl dech života; a člověk se stal živou duší ...

Co je to za druh života, který Hospodin znovu a navíc  vdechl do těla člověka svým  dechem ("ruach")?
Toto tělo přece již v sobě biologický život mělo, podobně jako mají i těla zvířat! 
I zvířata jsou takto v Bibli v rovině hmoty už označována výrazem "živá duše" (nefeš) - (Gn 7,22).

Lidské tělo (v rovině těla bylo už předtím nefeš) se stalo "nefeš" znovu - podruhé - nyní však duchovně, nyní v rovině duchovní. Svým dechem takto Bůh stvořil lidského ducha, nesmrtelnou lidskou duši, naše duchovní Já, nositele osobnosti člověka, které přetrvá už navěky a které svým bytím obývá naše hmotné tělo.
I tento stvořený duch má ale pořád stejné znaky "nefeš" - naprostou závislost života na dýchání.


Tělesná "nefeš" člověka je bytostně závislá na vzduchu - musí neustále dýchat vzduch, jinak přijde smrt těla.

Také duchovní "nefeš" člověka je bytostně závislá na Bohu - musí neustále "dýchat Boha", mít důvěrné napojení na Boha, mít s Bohem společenství. Pokud přestane "dýchat Boha", nastává u člověka duchovní smrt. Příčině, která toto způsobuje, říkáme proto "hřích ke smrti".

Člověk je tedy tělesně i duchovně   "nefeš" (živá duše s nutností dýchat) - tělem dýchat vzduch, duchem ( tedy stvořenou nesmrtelnou duší) dýchat Boha.

Tyto dvě závislosti jsou zcela absolutní, podmiňující přítomnost života, nelze je nijak nahradit, jsou základní podmínkou pro náš život tělesný i duchovní.




Písmo také na více místech přirovnává člověka k půdě - která je také - má li tedy sama dávat život a úrodu - zase zcela závislá na vodě.

Právě tak je člověk duchovně závislý na Bohu, na slovu, které člověka činí duchovně živým a úrodným:

(Iz 55,10-13)
Tak jako déšť či sníh padá z nebe a nevrací se tam zpět, nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou -- dává zrno tomu, kdo rozsévá, a chléb tomu, kdo jí -- tak bude mé slovo, které vyjde z mých úst: Nenavrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná to, co si přeji, a zdárně dokáže to, k čemu ho pošlu. Neboť s radostí vyjdete a budete vedeni v pokoji. Hory a návrší před vámi propuknou v jásot a všechny stromy na poli budou tleskat rukama. Namísto křoviny vyroste cypřiš a místo plevele vyroste myrtoví. Bude to k Hospodinovu věhlasu jako věčné znamení, které nebude zmařeno.


"Kdo je člověk?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 88 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Pondělí, 09. leden 2017 @ 21:27:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, filozofie za 1 ale co máš dále?




Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 10. leden 2017 @ 17:46:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to sice zajímavá spekulace, ale starozákoníci, jako byl třeba Jan Heller, by s ní nejspíš nesouhlasili.

Jednoduché vysvětlení, proč je člověk odlišný od zvířat božským základem je prostě to, že zpráva kněžského kodexu o stvoření neuvádí, že by Bůh při stvoření zvířat každému z nich vdechl svůj duch (ruách). Ale svůj dech (ducha) vložil jen při stvoření člověka.

Jinak v dalších knihách SZ se vyskytují skryté i otevřené otázky, zda zvířata obsahují Hospodinova ducha, Kazatel dokonce nevidí rozdíl mezi duchem zvířecím a lidským.

Také si musíme uvědomit, že naše poznání je až příliš ovlivněno dualismem tělo - duch nebo dokonce tělo - duše - duch. Dvojice nebo trojice se v Bibli vyskytují, časti vedle sebe, aniž by bylo zřejmé, proč tak a proč onak - takže ty pojmy lze považovat za souznačné.



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: uzivatelGranosalis v Neděle, 08. leden 2017 @ 11:42:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z náboženství ti vyplyne jen pýcha. Nejsi nic více, než homo sapiens. Ty magické věci, co jsi opsal z knihy pohádek starých židů, tě vždy povedou jen k nesmyslné pýše, že jsi něco více než jiní savci a že jsi něco mimo přírodu. Nejsi. 

Navíc v Genesis 2 se píše, že nejdříve byl stvořen chlap Adam, potom vegetace a  zvířata a bůh že prý k němu přivedl zvířata a on je měl pojmenovat. Ale protože se Adamovi mezi zvířaty nenašla pomoc jemu rovná, tak ho bůh uspal a z jeho žebra udělal ženu Evu. 

Oko - fakt byste se měli stydět, z jaké knihy ptákovin čerpáte info pro svůj život. 



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: uzivatelGranosalis v Neděle, 08. leden 2017 @ 12:46:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A oko, tvůj dualismus tělo versus duše nebo tělo versus duch, čili hmotné versus nehmotné, je vysvětleno tady http://massive-error.blogspot.cz/2012/11/substance-dualism.html

Pokud nemáš čas, tak vyberu pár vět: 

Filosoficky nejdůležitější je Dougova úvodní úvaha o tom, co vlastně označuje pojem "imateriální". Domyšleno do důsledku to nemůže být nic na způsob ektoplazmy nebo tajemné energie, protože všechny známé typy fyzikálních silových polí mají samozřejmě materiální povahu. Descartes už v 17. století tvrdil, že dualismus vyžaduje existenci dvou naprosto oddělených a vzájemně nepřeveditelných substancí, protože v opačném případě by se jednalo o pokřivenou formu monismu. Naneštěstí pro sympatizanty tohoto řešení je karteziánství vystaveno problémům, které sám Descartes považoval za nepřekonatelné. Tím hlavním je nemožnost kauzálních interakcí mezi dvěma substancemi odlišné povahy - ani hypoteticky si nelze představit, jak by mohla imateriální entita působit na materiální či naopak. Neustále proto opakuji, že substančním dualistou může být jen někdo, kdo o problematice moc neuvažoval anebo jehož myšlení bylo nezvratně kontaminováno teistickým bludem. Pro přemýšlivé věřící může mít zjištění o neudržitelnosti karteziánského dualismu velmi dramatické důsledky, protože pokud není možná imateriální duše, nepřipadá v úvahu ani tradiční představa o přetrvání osobnosti po zániku fyzického těla a o posmrtném životě.



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Neděle, 08. leden 2017 @ 21:00:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk je tedy tělesně i duchovně   "nefeš" (živá duše s nutností dýchat) - tělem dýchat vzduch, duchem ( tedy stvořenou nesmrtelnou duší) dýchat Boha.

Tyto dvě závislosti jsou zcela absolutní, podmiňující přítomnost života, nelze je nijak nahradit, jsou základní podmínkou pro náš život tělesný i duchovní.
oko, oko : velice spravne jsi to napsal. s timhle adventista nemá zadny problém. spravne jsi uvedl ze život člověka je zavisly na Bohu.  problém je ve vykladu pojmu NESMRTELNA DUSE. vedle toho NESMRTELNY BUH.JAKY JE V TOM ROZDIL? veliky Buh není na nicem zavisly existuje sam v sobe.clovek je zavisly na Bohu sam o sobe nemůže existovat.presto používáš stejny pojem pro Boha i člověka (nesmrtelnost)ale vyznam pojmu nesmrtelnost muze byt jen jeden.pokud je Buh nesmrtelnej, a život lidske duse je zavisly na nesmrtelnem Bohu nemohu nazvat lidskou dusi nesmrtelnou protože nemá atributy nesmrtelného Boha. Z toho duvodu ja nebo adventista rekne ze clovek nemá nesmrtelnou dusi.pokud bych mel nesmrtelnou dusi byl bych stejnej jako Buch mel bych život sam v sobe a na Bohu bych nebyl zavislej.
ty oko mnohe nauky Bible spravne chapes ale musíš se vlezt do taologie krc která uci nesmrtelnou dusi a musíš to nejak dat tu pravdu s bludem dohromady a to není poprvé co ti o tom tvem problemu pisu
Amen



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 09. leden 2017 @ 08:06:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Lidské tělo (v rovině těla bylo už předtím nefeš) se stalo "nefeš" znovu - podruhé - nyní však duchovně, nyní v rovině duchovní. Svým dechem takto Bůh stvořil lidského ducha
Naprostý nesmysl. Jakékoliv živá duše má božího ducha. Každá duše/nádoba byla učiněna pro svůj účel. Tak jako pes pro účel psa, člověk pro účel člověka...ale duchem je stejná.  Každá duše ma jiné parametry chápání a intelektu, jinými slovy každá duše je omezena svou vlastní skladbou duše a svým účelem.Přirovnal bych to asi takle. Boží ducha byc přirovnal k elektrickému proudu. A duše pak různým sestavám PC. Je jasné, že PMD bude někde jinde než nejnovější model Pentia. Nejhloupější model umělé inteligence pak je například vysavač, ...ale všechny pohání ta samá elektřina... a stejně je tomu s dušemi...všechny pohání boží duch.



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 09. leden 2017 @ 08:58:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Mám otázku Oko :). Má Bůh "OTEC" ve své celistvosti DUŠI ??? Anebo je Bůh "OTEC" DUCH (samozřejmě Svatý) ?



Stránka vygenerována za: 1.16 sekundy