poslal Willy Toto je autentický dopis Jana Husa:
Jan Hus
Pražanům
z konce listopadu 1413
Mistr Jan Hus, kněz a v naději sluha Pána našeho Jezu Krista, všem věrným pokání činícím, v milosti i v trpělivosti, k příští Pána Boha, který přijda se svatými anděly každému splatí podle jeho zásluh.
1) Nejmilejší!
„Utvrzujte srdcí svých, protože se přiblíží příští Páně."
2) Víte, nejmilejší, že Pán Ježíš již jednou přišel. To vědouce uvažujte v srdcích svých a v milosti i trpělivosti se utvrzujte. Uvažujte, nejmilejší, že stvořitel a Pán světa, Slovo Boží i nesmrtelný, věčný Bůh ponížil sebe sama, stav se člověkem, aby nám, nevěrným hříšníkům, věrně sloužil. Přišel přemocný lékař, aby velikou naši ránu zléčil. Přišel všemohoucí Pán, ne živé usmrcovat, ale mrtvé oživovat a vyvolené osvobozovat od věčné smrti. Přišel Král světa a nejvyšší Kníže, aby zákon Boží naplnil svými skutky. Přišel na svět, ne vládnout, ale duši obětovat pro vykoupení mnohých.
3) Přišel kupec, nestísněný lichvou lakotnosti, nikoli nahromadit statky světské, ale lid, prodaný hříchem, vykoupit od ďábla svou krví. Přišel nejmocnější, aby pod mocí Pilátovou od biskupů, kněží, starších a řeholníků vytrpěl nejukrutnější a nejpotupnější smrt a tak nás vytrhl z moci ďáblovy. Přišel, vyvolené ne zahubit, ale spasit, jakož sám řekl:
4) „Já jsem přišel, aby měli život a měli jej hojněji," aby měli život svatý v milosti a aby hojněji jej měli po smrti v radosti věčné. Vyvolení moji nejsou zpupníci ani smilníci, ani lakomci, ani prchlivci, ani závistníci, ani lenivci, ani odpůrci mého slova a života, ale vyvolení moji jsou ti, kdož slyšíce slovo mé a je zachovávajíce, se mnou v milosti trpí.
O tom hodnocení při příští Spasitelově v hloubi srdce uvažujíce, nejmilejší, utvrzujte v srdcích svých v milosti, trpělivosti a ctnosti. Vždyť přibližuje se příští Páně k následujícímu soudu. Utvrzujte srdcí svých, nejmilejší, v milosti, trpělivosti a ctnosti. Přibližuje se totiž soud Soudce nejbystřejšího, nejspravedlivějšího a nejstrašnějšího: nejbystřejšího, Jehož bystrost se nedá oklamati; nejspravedlivějšího, který se nedá uchýliti ani darem ani strachem ani přízní, s nímž přijdou spravedliví přísedící, apoštolové, kteří spolu s Ním byli zde nevinně odsouzeni k smrti; přibližuje se také soud Soudce nejstrašnějšího, na Něhož nespravedlivci nebudou moci pohlédnouti, na Jehož pokyn budou všichni nuceni své mrzkosti vyjeviti celému světu, podle Jehož libosti se budou věčným ohněm smažiti duše i těla těch, jejichž vůle bude hleděti na věčné zatracení ke společnému bydlení s ďábly v temnotách a kteří také od něho uslyší tento rozsudek spravedlivý: „Jděte, zlořečení, do ohně věčného, jenž připraven jest ďáblu a andělům jeho."
5) Ejhle, nejmilejší, zvážíce obě strany, Jeho hodnocení při prvním příchodu a spravedlnosti i hrůzu při příchodu druhém, utvrzujte srdcí svých v milosti i utrpení. A jestliže v něčem trpíte, na toto hleďte a vzhůru zdvíhejte hlavy, to jest rozumy své, protože se přibližuje vykoupení vaše,
6) vykoupení od všeliké bídy, od níž vás na soudu odvolá spravedlivý Soudce slovy:
7) „Přijďte, požehnaní Otce mého, vezměte království."
To račiž dáti vám a stejně i mně milosrdný, strašlivý a útěšný Soudce, Pán Ježíš, Bůh a člověk pravý, požehnaný na věky. Amen.