|
Právě je 576 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116744090 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Kdo a jak může vést v katolické církvi bohoslužbu slova?
Vloženo Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 09:44:59 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Co vlastně musí katolická bohoslužba bez kněze
obsahovat a kdo jí může předsedat? Jednou totiž k nám do farnosti
nepřijel z vážných důvodů kněz a bohoslužby slova se ujal laik. Kromě
proměňování obsahovala všechno. Bylo to tak dobře?
Podle instrukce Redemptionis Sacramentum (RS) z r.
2004 od Kongregace pro bohoslužbu a svátosti (čl. 164) mohou bohoslužbu
slova, která se slaví v neděli tam, kde nemůže být pro nedostatek kněží
eucharistická bohoslužba, vést jáhni nebo biskupem pověření laici.
Pokud jde o laiky, navrhne farář biskupovi nejprve z ustanovených
lektorů a akolytů. Nejsou-li, pak vybere jiné vhodné věřící muže či
ženy (směrnice Slavení neděle bez kněze /SNBK/ z r. 1988 od téže
kongregace, čl. 30). Vybraní laici by měli být na tuto službu
připraveni vhodným kurzem.
Bohoslužby mají mít podle instrukce SNBK (čl. 41) tuto strukturu:
- Úvodní obřady – ty ze shromážděných věřících vytvoří společenství
připravené naslouchat Božímu slovu.
- Liturgie slova – v ní sám Bůh mluví
ke svému lidu, zjevuje mu tajemství vykoupení a spásy; lid odpovídá
vyznáním víry a společnou modlitbou přímluv.
- Díkuvzdání – při něm je
Bůh veleben pro svou nesmírnou slávu.
- Následuje buď hned po přímluvách,
nebo před modlitbou „Otče náš“, nebo po sv. přijímání.
- Obřad sv.
přijímání – jím se vyjadřuje a uskutečňuje společenství s Kristem
a s bratry a sestrami.
- Závěrečné obřady – jimi se zdůrazňuje vztah mezi
liturgií a křesťanským životem.
Bohoslužby bez kněze samozřejmě nemají
obřad přípravy chleba a vína a žádnou eucharistickou modlitbu!
Nedělní
bohoslužby slova spojené se sv. přijímáním a vedené laiky vznikly v 1.
pol. 60. let v bývalé NDR. Praktikovaly se ovšem tak, že posvěcené
hostie si pro sv. přijímání přivážel vedoucí bohoslužby ze mše slavené
tutéž neděli v blízkém okolí. Tento způsob doporučuje jako první též
instrukce SNBK (čl. 47) a teprve potom způsob běžný u nás, že se
přijímají proměněné hostie z předchozí nedělní mše slavené v tom
kostele.
U nás se tak potlačuje vědomí, že řádným slavením neděle je
eucharistická slavnost. A samozřejmé spojení bohoslužby bez kněze
se sv. přijímáním nahrává též tomu, že se zastírá nedostatek kněží.
Někde takové bohoslužbě lidé říkají „jáhenská mše“ a vzniká dojem, že
nedostatek kněží není problém, protože sv. přijímání je tak jako tak.
Vzhledem k nebezpečí záměny nedělních bohoslužeb bez kněze
s eucharistickou slavností se některé biskupské konference již dříve
vyjádřily, že by se tyto bohoslužby neměly spojovat se sv. přijímáním
samozřejmě, ale spíše výjimečně. Rovněž instrukce RS v čl. 165
doporučuje biskupům, aby obezřetně zvážili zařazení sv. přijímání do
těchto bohoslužeb.
Nemá se říkat, že laik bohoslužbě slova „předsedá“,
neboť předsedat jí může řádně jen kněz nebo jáhen. Z toho důvodu, když
vede bohoslužbu bez kněze laik, nemá používat ani předsednické sedadlo,
nemá používat pozdravy „Pán s vámi“ a všechna gesta připomínající kněze
nebo jáhna. To vše proto, aby nebyl narušován církevní řád
a podporovalo se vědomí, že řádným slavením neděle je eucharistická
slavnost, a té může předsedat jen biskup nebo kněz (srov. instrukce
SNBK, čl. 39 a 40).
Zdroj: Katolický týdeník
|
Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 11:51:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | oko,
prosím tě, můžeš se k tomuto vyjádřit jako ten, kdo jinde tvrdil, že docela zná Písmo, na základě Písma coby podpory pro tento článek z Katolického týdeníku. Já pro něco takového totiž podporu v Písmi nenacházím. Tož tak.
willy |
Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 11:52:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oprava: ... v Písmu ...
w. |
]
Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: pirmin v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 12:10:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ...a proč by měl kdokoli z Písma podporovat článek v novinách? Já tebe a tvé diskusní příspěvky vůbec nechápu. Čím méně znalostí, tím větší sebejistota. Přece vidíš, že to sem vložil zase jen snaživý anonym, protože někomu z důvodů, které nejsou přiznány, vyhovují nekonečné katolicko-antikatolické spory. A lidi jako ty na ten špek vždycky skočí. Přitom je to nekonečný seriál jako hospodský kecy o politice. |
]
Re: Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 12:20:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Protože mám za to, že "Katolický týdeník" nejsou jen tak nějaké noviny a protože mne zajímá, jestli o nějaké podpoře z Písma oko ví. Nechci vést spory. Chci, aby si zdejší katolíci uvědomili, že praxe řkc je na hony vzdálená tomu, co chce ohledně církevní praxe Pán Ježíš Kristus - Hlava své Církve coby Těla Kristova. Tož tak.
willy |
]
Re: Re: Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: pirmin v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 12:35:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Máš svým způsobem pravdu. Praxe každé církve je na hony vzdálená tomu, co chce Ježíš - tvou církví počínaje a tvou rodinou konče.
Takže já hledám v každé církvi jen to, co od Boží vůle vzdáleno není, to, co je praxe apoštolů. To ostatní - kromě ošklivých hříchů - strpím, protože když to strpí náš Pán tak já to přežiju taky. Výsledkem je, že to co je z Boha, taky nacházím. Žádné oko nedokáže změnit praxi miliardové církve, ale každé oko uvidí v této praxi to, co je z Boha, otevře-li se skrze osobní obrácení. Nepochybuj o tom, že toto oko takové Boží jednání v ŘKC našlo, protože jinak by tam nežilo a poohlédlo by se jinde. To, že tam nic nevidíš ty, neznamená nic, protože důležité je, kdo co vidí, a ne co komu uniká. |
]
Re: Re: Re: Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 12:45:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nemyslím si a není to ani mým záměrem, že by oko mohlo změnit praxi řkc. Ale mohl by změnit třeba své smýšlení - říká se tomu pokání. Jistě je lepší hledat to, co je z Boha a není podstatné, co vidím nebo nevidím já. No a nejlepší je vidět a dívat se na všechno Božíma očima, strpět to, co strpí On a modlit se za změnu toho, co vidí v církvi nerad, ať je to cokoli. Jdu do práce. Ahoj.
willy |
]
Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: nula v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 12:30:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | --Já pro něco takového totiž podporu v Písmi nenacházím.--
Ale pro klábosení na pavoučí síti skrze Písmu neznámou kouzelnou bedýnku jsi oporu evidentně našel a ani to nebolelo ?:-)
Akorát duchovně vyspělý 777 cítí nejrůznější ďábelské energie ,jen u grafických karet a procerů s nejrůznějšími satanskými symboly to musí doladit. |
]
Re: Výzva pro oko (Skóre: 1) Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 17:31:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj willy. Docela nechápu, kde vidíš problém, ten článek je snad dost jasný. Tohle možná praxe, pokud je nedostatek kněží, mám s tím jistou zkušenost. Nevím jakou podporu jsi ohledně toho hledal v Písmu ? H.
|
]
|
|
Re: Kdo a jak může vést v katolické církvi bohoslužbu slova? (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 18:17:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Mohu k tomu dodat jen svůj soukromý názor. Pouhá bohoslužba slova z důvodu nepřítomnosti kněze nenahradí mši. Chybí podstatná část, zpřítomnění Kristovy oběti. I tak se ale člověk může setkat s Kristem skrze Písmo a to je určitě lepší, než nedělat vůbec nic.
Je to ale stav nouze, který věřícím neprospívá.
|
|
|
|
|