Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 261, komentářů celkem: 429596, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116504539
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: O pokání, které podle Willyho František nepochopil
Vloženo Čtvrtek, 01. červen 2023 @ 10:20:52 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal Frantisek100

Se slovem pokání se napřed v NZ setkáváme u tří evangelistů.   ·  


2„Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské.“ U Matouše ·  

Marek 1, 4To se stalo, když Jan Křtitel vystoupil na poušti a kázal: „Čiňte pokání a dejte se pokřtít na odpuštění hříchů.“   ·  

Lukáš 3, 3I začal procházet celé okolí Jordánu a kázal: „Čiňte pokání a dejte se pokřtít na odpuštění hříchů,“   

 Říká to Jan Křtitel.  Smyslem pokání z toho, co Jan sděluje, je i odpuštění hříchů. K pokání tedy musí být vědomí, že já osobně jsem hříšný. Kdo si myslí, že nehřeší či, že není hříšný, nemá potřebu pokání a ani Janova křtu. A zajímavé je, že tehdy mnoho lidí tu potřebu odpuštění a tedy  i pokání mají. Jak velký rozdíl od dnešních lidí, kteří si nic podobného nemyslí. Pak se nemusí kát  a hledat odpuštění. Tehdy byla doba jiná.     Jan ale ukazuje i na další smysl pokání?     · 

 3To je ten, o němž je řečeno ústy proroka Izaiáše: ‚Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Páně, vyrovnejte mu stezky!‘   

 Jaké království se přiblížilo? Král království nebeského Pán Ježíš. A připravit mu cestu. Cestu kam. Do lidských srdcí, do lidské duše.   Bez pokání nemůže nikdo pochopit oběť Pána Ježíše, nemůže pochopit, že zemřel a obětovat se i za mne osobně.  Dnešní lidé nepřijímají víru v Ježíše právě proto, že pokání je pro ně něco, co nechápou. Přece jsem nikomu nic neudělal, nikoho nezabil… atd.   Pokud činili pokání a rozhodli se pokřtít, znamenalo to začátek nového života s čistým listem.   Jak víme, lidé začnou psát nový život, ale často se zase stane, že ten čistý list života něčím pošpiní. Nikdo není po celý další život bez chyb. A tak je tu znova pokání, kdy člověk na modlitbě před Bohem, přizná, že něco neudělal správně, někomu ublížil a znova se kaje.   

 Jan to pochopil:   ·  

4To píšeme, aby naše radost byla úplná. ·  
5A toto je zvěst, kterou jsme od něho slyšeli a vám ji oznamujeme: že Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy. ·  
6Říkáme-li, že s ním máme společenství, a přitom chodíme ve tmě, lžeme a nečiníme pravdu.

7Jestliže však chodíme v světle, jako on je v světle, máme společenství mezi sebou a krev Ježíše, jeho Syna, nás očišťuje od každého hříchu. ·  
8Říkáme-li, že jsme bez hříchu, klameme sami sebe a pravda v nás není. · 
9Jestliže vyznáváme své hříchy, on je tak věrný a spravedlivý, že nám hříchy odpouští a očišťuje nás od každé nepravosti. ·  
10Říkáme-li, že jsme nezhřešili, děláme z něho lháře a jeho slovo v nás není.  

 A každé vyznání hříchu je také pokání.    

Co tedy František nepochopil??

"O pokání, které podle Willyho František nepochopil" | Přihlásit/Vytvořit účet | 44 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Esoterické kvokání (Skóre: 1)
Vložil: Syntezator v Čtvrtek, 01. červen 2023 @ 13:03:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Pokání" je jedno z mnoha esoterických slov, kde si může kdokoli dosadit jakýkoli obsah. 


Náboženství vzniklo, aby jedni privilegovaní ( co znají obsah těch tajemných slov) mohli ovládat jiné (co ta slova neznají, nebo znají špatně). Cílem náboženství je subordinace = podřízenost. Hoď se do defenzívy a začni nás poslouchat. My jsme proroci, kristovci, ti lepší a vy jste ten plebs. Plebs je tu od toho, aby sloužil nám, lepším. 

A tak se každý z těch pobožných bobků snaží dostat mezi proroky, kristovce, posvěcené, znovuzrozené. Kdo jen chvíli stál, již  stojí opodál. Jestli chceš být in, musíš být v předvoji. To platí pro každou ideologii. Ani Jehova, ani Stalin, ani Hitler neměl rád vlažné, ale pouze ty zapálené. Jak říkal Gustáv Husák: "Nech odpadne, čo je kolísavé, nech odpadne, čo je oportunistické." Úzká je cesta a málokdo ji nalézá. Všechny ideologie jsou na jedno brdo. 

Největší sranda pozorovat, když se kristovec potká s katolíkem. Kristovec má pocit vyvolenosti, protože bibli má na snídáni, oběd, přesnídávku i na večeři a katolík má pocit vyvolenosti, protože  Petr je skála a katolická církev je ta skála. Tak se tu vyvolení mydlí s vyvolenými. 



Re: Esoterické kvokání (Skóre: 1)
Vložil: Akuzativ v Pátek, 02. červen 2023 @ 08:27:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Syntezátor
Člověk má žít lidskosti, lidství
To nás vede ke Stvořiteli
Lidé se budou mydlit do té doby, než to dokážeme

K tomu nás vede dessteri


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 01. červen 2023 @ 13:11:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Něco z internetu:

"České slovo pokání se odvozuje od slovesa „káti se“ (srv. „kajícník“) a souvisí se staročeským „(ne)kajalý“ (odtud moderní „nekalý“), s praslovanským „kajati“ (trestat) a „kajati sě“. To souvisí se staroindickým „čayaté“ (odplácet, trestat), s řeckým „tinó“ (platit, splácet) a tak i se staroslověnským „cěna“ (cena).[1] Původní význam tedy zřejmě pokrýval představu trestu, pokuty a vyrovnání dluhu, jak o nich hovoří slavný Anaximandrův zlomek: „Z čeho jsoucí věci vznikají, do toho také zanikají jak se patří (kata to chreon), neboť si navzájem udílejí právo a pokutu (timé) podle řádu času“.
Prvotní křesťanská církev znala a udržovala zvyk veřejných trestů, například za zapření víry během pronásledování, zejména dočasného nebo i trvalého vyloučení z bohoslužeb. Podmínkou pro odpuštění byla upřímná lítost kajícníka, rozhodnutí změnit svůj život a více méně symbolické „zadostiučinění“ jako veřejný výraz této změny. Veřejní kajícníci se běžně vyskytovali až do konce středověku, výjimečně i později.
Představa pokání je pro moderního člověka nejen nezvyklá, ale i těžko přijatelná. Postup „lítost – obrácení – odpuštění“ se totiž nemůže stát obecným právním pravidlem a myšlenka, že obrácený hříšník je cennější než spravedlivý člověk, je v důsledku téměř anarchická. Nicméně je také zřejmé, že jen upřímným přiznáním a odpuštěním se dá spáchané zlo definitivně odstranit. Žádné lidské spolužití se tak bez odpuštění a smíření nemůže trvale obejít a dokonce i právo nutně potřebuje různé karikatury odpuštění, jako je promlčení zločinu nebo prezidentská milost. Přes všechno paradoxnost si tak staré pojmy pokání a odpuštění zachovávají i svůj lidský a společenský význam, který nelze ničím nahradit.
Takže máš-li se kát a hlavně chceš-li se kát… přemýšlej o tom co jsi udělal, snaž se žít tak, abys už své „hříchy“ neopakoval a pokud je to možné, své dosavadní hříchy naprav."



Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 01. červen 2023 @ 21:38:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Něco z internetu:

Vidíme, že mají slova, kterých se v kostele zvlášť v postní době tolik užívá, ne příliš dobrý zvuk. Je potřeba si je lépe ujasnit. Pocházejí z biblického slovníku. Písmo ovšem nebylo psáno česky, proto se musíme obrátit k originálnímu jazyku, kde byly řečeny poprvé

Slovo obrácení odpovídá výrazu hebrejskému. Tam náprava chybného života se vyjadřuje obrazem, který jsme právě rozbírali: změnit pomýlenou cestu. Ukázali jsme, že to potřebuje bližšího vysvětlení, aby se nedošlo k nedorozumění. 

Slovem pokání pak překládáme výraz řecký, kterého užívá evangelium: Metanoia. Ale je to překlad ještě neurčitější než výraz obrácení. 


Povězme si tedy, co naznačuje v originále. 

Řecké metanoia je složeno ze dvou částí: Je tu slovo noia, které znamená myšlenku, názor na něco, a předtím je vsazena předpona meta, která označuje něco, co je za tím. 

Celek tedy znamená změnu myšlení, náhledu. Dělat pokání tedy znamená na prvním místě začít se dívat na věci jinak

Pro toho, kdo se začne dívat na svět a na události jinak než předtím, všecko se nápadně změní. Smějeme se např. tomu, co nás dříve rozčilovalo, nebo naopak nás tíží a znepokojuje to, co jsme dřív nebrali dost vážně. 

V tom smyslu dělá pokání např. ten, kdo se zanedbával léčit, až když uslyšel je tu nebezpečí rakovinného nádoru. 

V tomto smyslu má hluboký smysl napomenutí duchovních autorů, abychom dělali stálé pokání. Není to odvracení se od světa, od povinné práce, od lidí, s kterými žijeme, ale je to stále lepší pochopení cíle, ke kterému vedou. Znamená to vidět, jak vidí Bůh. 


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 01. červen 2023 @ 21:40:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Něco z Internetu II:

Zastavme se však u výrazu řeckého, který čteme v evangeliích, ta jsou psána řecky. Tam se pro pokání užívá slova metanoia.
Je zajímavě složené. Noia znamená myšlenku. Když před to dáme předponu meta, neznamená to, že jednu myšlenku nahradíme jinou, ale že tu původní prohloubíme, uvidíme něco, co je v ní skryto pod povrchem. Když staří Řekové začali studovat přírodu, nazvali tu vědu ?fyzikou?. Když se pak jejich filozofové zahloubali nad tím, co je základ všeho, co v přírodě pozorují, začali tomu říkat ?metafyzika?. Podobný postup sledujeme, i když se díváme na vlastní život. Může to být pouhé pozroování toho, co dělám, jednoduché myšlenbky (noia). Ale někdy se dokážeme zastavit a ptát se, jaký to má vlastně smysl, co znamená to, co dělám, pro mne samého. Takové zamyšlení je metanoia, pokání, obrácení v pravém slova smyslu.Je to převrat v psychologickém slova smyslu? Vypadá to tak navenek, ale to klame. Ukažme si to na dvou klasických příkladech obrácení: sv. Pavla a sv. Augustina. Sv. Pavel nenáviděl první křesťany, pronásledoval je. Ale obrátil se a stal se nadšeným vyznavačem Krista. Tedy se zásadně změnil? Ano i ne. Jako farizej od počátku horlil pro svatost božího zákona, jak jej zjevuje Starý zákon. Co se stalo při obrácení? Neřekl, že byl ten zákon pomýlený. Ale pochopil, že je jehzo smyslem Kristus. Nevrátil se tedy nazpět, ale šel dál po té cestě, kterou začal a ke které ho od počátku stvoření Bůh vyvolil.A sv. Augustin? On od počátku šel za tím, co učili starověcí filozofové: cílem života je štěstí. Mladý sympatický a nadaný Augustin chtěl být v životě šťastný. Hledal to štěstí v dětských hrách, později s ženami, pak i v úspěšné kariéře intelektuální. Ale nakonec pochopil, že opravdové štěstí najde až ve spojení s Bohem. Lidské srdce je totiž nespokojené, jak píše, tak dlouho, dokud nespočine v Bohu. Co pak řekneme o jednom známém marxistu, kterého zde nemíníme jmenovat. Obrátil se ke křesťanství. Podezřívali ho, že to udělal z prospěchářství. Ale on se tomu usmívá a dodává: Od mládí jsem byl nadšený pro spravedlivost a pro práva chudých. Jsem i dnes, ale vím, kde se spravedlivost najde: ne v ideologiích, ale u Boha Otce.Člověk, který dělá pokání, tedy začíná vidět svět takový, jaký doopravdy je, tak, jak jej vidí Bůh, který jej stvořil. Vidí, že je zásadně dobrý. To povzbuzuje k radosti. Ale nemůže mu uniknout ani druhá stránka: zlo, se kterým se setkáváme na všech stranách. I to je potřeba vidět očima božíma, jeho hlubší smysl. Zde pak, jak se zase zdá, všechen optimismus přestává. Zlo, tj. hřích, je v božích očích největší neštěstí, jaké nás může postihnout. Vede ke všem katastrofám a k smrti. Tak to čteme na stránkách Bible. Ale není to četba definitivní. Jedny stránky jsou doplněny druhými. Táž Bible, která nám ukazuje, že je hřích největší neštěstí, nás na druhých stránkách učí, že se každý hřích dá napravit pokáním.


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 02. červen 2023 @ 06:29:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kát se - sloveso (vid nedokonavý)

1.) význam: litovat hříchů a činit za ně pokání. (příklad: "Hříšník se kaje").

2.) význam: litovat provinění.  (příklad:  "Kát se ze svých chyb").


Synonyma: Sypat si popel na hlavu.

(slovník dictio).



..."Zlo, tj. hřích, je v božích očích největší neštěstí, jaké nás může postihnout."...

Hřích je pro člověka vždycky na škodu, které nelze nelitovat - a o to tu mezi námi jde. O tvrzení, jak jsi ty prý činil pokání a lítost jsi u toho nepotřeboval.

Ale pokání bez lítosti na zlem, nad škodou, nemůže být nikdy opravdové, nemůže to být skutečné pokání..


Vota na téma pokání napsal:



]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 02. červen 2023 @ 07:32:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  A s tím, co jsem citoval já, máš nebo nemáš problém souhlasit?

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 02. červen 2023 @ 18:04:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemám problém souhlasit ani s tím tvým příspěvkem, Toníku.

Jen není úplný - úzkostlivě se v něm vyhýbáš potřebě a nezbytnosti  lítosti při pokání


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 02. červen 2023 @ 21:54:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Nemám problém souhlasit ani s tím tvým příspěvkem, Toníku.

  To je dobře, Stando.

  A souhlasíš s tím?

  Takže bys rozuměl, že když se bavíme v rámci křesťanství, tak je potřeba jít do písma, co dané slovo znamená v písmu? 



Jen není úplný - úzkostlivě se v něm vyhýbáš potřebě a nezbytnosti  lítosti při pokání

  A to už jsou zase ty tvoje přehazovačky tvého stavu a myšlení na druhé. Na to jsem se tě neptal, to si nech od cesty - můžeš si přehazovat třeba s Martinem, ty na něj můžeš přehazovat tvoje úzkostlivé vyhýbání a on zase na tebe z jeho života chlupy ze satanova zadku. 

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 03. červen 2023 @ 06:58:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když u tebe, Toníku, uvidím nějaký omyl, upozorním tě na tento omyl. To nejsou žádné mé "přehazovačky".

Já rozumím, že jsi se mě na přítomnost a nezbytnost lítosti při pokání neptal, protože je to pro tebe bolavé místo - omyl, který si odmítáš přiznat.

Pro správné pochopení Písma musíš znát celý kontext Písma - nedá se vydedukovat správné pochopení jen z jednoho místa a jiná přitom ignorovat


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 03. červen 2023 @ 20:36:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/


Když u tebe, Toníku, uvidím nějaký omyl, upozorním tě na tento omyl. To nejsou žádné mé "přehazovačky".

  Stando, na tvoje omyly, co ty vidíš si klidně upozorňuj, to je přeci tvoje věc. Snad si jednou vyřešíš ty omyly, co vidíš, moc ti to přeju. 

  Moc ti přeju, abys jednou měl lítost nad způsobeným zlem a nemusel už si tohle tvoje téma stále dokola řešit.


  Mně se tvé omyly netýkají, nesouvisí s tématem diskuze. Lítost nad způsobeným zlem mi nikdy nescházela. Ani jiná lítost mi nescházela. Spíše přebývala. Ale to je jiné téma.


Já rozumím, že jsi se mě na přítomnost a nezbytnost lítosti při pokání neptal, protože je to pro tebe bolavé místo - omyl, který si odmítáš přiznat.

  No, to je dobře, že rozumíš alespoň tvým lžím a pomluvám, které roztrušuješ v diskuzi o druhých místo toho, abys diskutoval k tématu. Bývaly doby, kdy jsi nerozuměl ani takovýmto tvým tvým přehazovačkám!

  Tyhle tvoje problémy se Stando netýkají ani diskuze, ani mně, ponechám je tedy tobě. Nějak si to budeš muset vyřešit. A jestli je to tvoje bolavé místo, tak ti přeju, ať si ho vyřešíš brzo.

  A vedle v diskuzi jsem se tě ptal - psal jsi, že se nemusíme napadat, raději toho druhého pochopit. 

  Proč to tedy neděláš?

  Proč jsi zase začal lhát místo toho, abys pochopil, co ti píšu?

  Nemyslím, že by tvoje lživé přehazovačky ve stylu "úzkostlivě se v něm vyhýbáš potřebě a nezbytnosti  lítosti při pokání" či "protože je to pro tebe bolavé místo - omyl, který si odmítáš přiznat." byly nějak užitečné tobě či jiným čtenářům. Jen si lhaním přiděláváš další a další lítost - až tedy jednou nebudeš mít problém s absencí lítosti za lhaní, které předvádíš.



  Zpět tedy k tématu, tu kloudnou věc, co jsi napsal, kde si asi řešíš zase nějaký tvůj problém:

Pro správné pochopení Písma musíš znát celý kontext Písma - nedá se vydedukovat správné pochopení jen z jednoho místa a jiná přitom ignorovat

  Tak, Stando. Ano. Přesně. To je k tématu. Souhlasím.

  Takže bys porozuměl, že u tohoto tématu "pokání" nejde o to, co znamenají jaká česká slova, ale že jde o to, jaký je význam těch slov v Písmu?

  A k tomu správnému porozumění jsem zde dával citace z promluvy pana kardinála Špidlíka zde a zde

  Jemu bys snad nenapsal tvé omyly, co ty vidíš, ve stylu "úzkostlivě se v něm vyhýbáš potřebě a nezbytnosti  lítosti při pokání"?




  Pokud chceš tedy správně pochopit písmo, pan kardinál Špidlík ti může pomoci. Říkal:

Vidíme, že mají slova, kterých se v kostele zvlášť v postní době tolik užívá, ne příliš dobrý zvuk. Je potřeba si je lépe ujasnit. Pocházejí z biblického slovníku. Písmo ovšem nebylo psáno česky, proto se musíme obrátit k originálnímu jazyku, kde byly řečeny poprvé

Slovo obrácení odpovídá výrazu hebrejskému. Tam náprava chybného života se vyjadřuje obrazem, který jsme právě rozbírali: změnit pomýlenou cestu. Ukázali jsme, že to potřebuje bližšího vysvětlení, aby se nedošlo k nedorozumění. 

Slovem pokání pak překládáme výraz řecký, kterého užívá evangelium: Metanoia. Ale je to překlad ještě neurčitější než výraz obrácení. 


Povězme si tedy, co naznačuje v originále. 

Řecké metanoia je složeno ze dvou částí: Je tu slovo noia, které znamená myšlenku, názor na něco, a předtím je vsazena předpona meta, která označuje něco, co je za tím. 

Celek tedy znamená změnu myšlení, náhledu. Dělat pokání tedy znamená na prvním místě začít se dívat na věci jinak

Pro toho, kdo se začne dívat na svět a na události jinak než předtím, všecko se nápadně změní. Smějeme se např. tomu, co nás dříve rozčilovalo, nebo naopak nás tíží a znepokojuje to, co jsme dřív nebrali dost vážně. 

V tom smyslu dělá pokání např. ten, kdo se zanedbával léčit, až když uslyšel je tu nebezpečí rakovinného nádoru. 

V tomto smyslu má hluboký smysl napomenutí duchovních autorů, abychom dělali stálé pokání. Není to odvracení se od světa, od povinné práce, od lidí, s kterými žijeme, ale je to stále lepší pochopení cíle, ke kterému vedou. Znamená to vidět, jak vidí Bůh.

 

   A to říkal pan kardinál moc dobře. A taky říkal: 

Zastavme se však u výrazu řeckého, který čteme v evangeliích, ta jsou psána řecky.

Tam se pro pokání užívá slova metanoia. Je zajímavě složené. Noia znamená myšlenku. Když před to dáme předponu meta, neznamená to, že jednu myšlenku nahradíme jinou, ale že tu původní prohloubíme, uvidíme něco, co je v ní skryto pod povrchem.

Když staří Řekové začali studovat přírodu, nazvali tu vědu "fyzikou". Když se pak jejich filozofové zahloubali nad tím, co je základ všeho, co v přírodě pozorují, začali tomu říkat "metafyzika".

Podobný postup sledujeme, i když se díváme na vlastní život. Může to být pouhé pozorování toho, co dělám, jednoduché myšlenky (noia). Ale někdy se dokážeme zastavit a ptát se, jaký to má vlastně smysl, co znamená to, co dělám, pro mne samého. Takové zamyšlení je metanoia, pokání, obrácení v pravém slova smyslu.

Je to převrat v psychologickém slova smyslu? Vypadá to tak navenek, ale to klame.

Ukažme si to na dvou klasických příkladech obrácení: sv. Pavla a sv. Augustina.


Sv. Pavel nenáviděl první křesťany, pronásledoval je. Ale obrátil se a stal se nadšeným vyznavačem Krista. Tedy se zásadně změnil? Ano i ne. Jako farizej od počátku horlil pro svatost božího zákona, jak jej zjevuje Starý zákon. Co se stalo při obrácení? Neřekl, že byl ten zákon pomýlený. Ale pochopil, že je jeho smyslem Kristus. Nevrátil se tedy nazpět, ale šel dál po té cestě, kterou začal a ke které ho od počátku stvoření Bůh vyvolil.

A sv. Augustin? On od počátku šel za tím, co učili starověcí filozofové: cílem života je štěstí. Mladý sympatický a nadaný Augustin chtěl být v životě šťastný. Hledal to štěstí v dětských hrách, později s ženami, pak i v úspěšné kariéře intelektuální. Ale nakonec pochopil, že opravdové štěstí najde až ve spojení s Bohem. Lidské srdce je totiž nespokojené, jak píše, tak dlouho, dokud nespočine v Bohu.

Co pak řekneme o jednom známém marxistu, kterého zde nemíníme jmenovat. Obrátil se ke křesťanství. Podezřívali ho, že to udělal z prospěchářství. Ale on se tomu usmívá a dodává: Od mládí jsem byl nadšený pro spravedlivost a pro práva chudých. Jsem i dnes, ale vím, kde se spravedlivost najde: ne v ideologiích, ale u Boha Otce.


Člověk, který dělá pokání, tedy začíná vidět svět takový, jaký doopravdy je, tak, jak jej vidí Bůh, který jej stvořil. Vidí, že je zásadně dobrý. To povzbuzuje k radosti.

Ale nemůže mu uniknout ani druhá stránka: zlo, se kterým se setkáváme na všech stranách. I to je potřeba vidět očima božíma, jeho hlubší smysl. Zde pak, jak se zase zdá, všechen optimismus přestává. Zlo, tj. hřích, je v božích očích největší neštěstí, jaké nás může postihnout. Vede ke všem katastrofám a k smrti. Tak to čteme na stránkách Bible. Ale není to četba definitivní. Jedny stránky jsou doplněny druhými.

Táž Bible, která nám ukazuje, že je hřích největší neštěstí, nás na druhých stránkách učí, že se každý hřích dá napravit pokáním


  A to říkal taky dobře. Sice trochu filosofuje a šlo by k jeho nápadům mít výhrady, ale to podstatné - porozumění tomu, co znamená slovo "metanoia" v Písmu, to vysvětlil dobře.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 04. červen 2023 @ 10:03:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toníku, nepřekrucuj moje slova.

Jsou to tvoje omyly, které u tebe vidím a snažím se tě na ně upozorňovat. Kroutíš se tu jako had!  Proč vlastně?

Nemyslím to nijak zle, nesnažím se tě tu nijak znemožňovat. Tak to nedělej ani ty sám sobě.


..."Lítost nad způsobeným zlem mi nikdy nescházela."...

O toto u vůbec nejde. Tvrdil jsi však, že jsi prý činil pokání a lítost jsi u toho nepotřeboval.

Dole v komentáři vysvětluji, že bez lítosti nad hříchem pokání není vůbec možné udělat.

A cílem pokání je skutečně to, co napsal kardinál Špidlík (můj oblíbený autor).



]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 04. červen 2023 @ 22:51:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Stando, nepřekrucuju tvoje slova. Vím, že to jsou tvoje omyly, které vidíš. Mně se tvoje omyly netýkají - to, co ty píšeš, se mého života netýká. A je jedno, že se kroutíš jako had  - zbytečně přehazuješ tvůj stav a tvoje problémy na druhé. I když to nemyslíš zle, pořád je to jen tvoje věc a netýká se to tématu článku, ani diskuze, ani mně. Snad si jednou tvé omyly vyřešíš.

O toto u vůbec nejde. Tvrdil jsi však, že jsi prý činil pokání a lítost jsi u toho nepotřeboval.

  To jsem normálně psal. Mnohokrát se mi stalo, že mne Bůh zastavil včas, dal mi změnu života, smýšlení, dřív, než jsem něco zkazil nebo dokonce udělal něco zlého. Pak nebylo čeho litovat, zato bylo z čeho se radovat.

  Zpět k tématu, Stando. František psal o pokání.


  Tak, Stando. To přesně znamená.

  A je lepší, když člověk vidí věci tak, jak je vidí Bůh dříve, než něco provede. Pak se může radovat a nemusí litovat.

  Toník




]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 06. červen 2023 @ 09:17:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten začátek tvého komentáře je pořád jak od malého kluka na pískovišti.  Primitivní reakce přehazování toho, na co jsem tě já upozornil.





Není možné lépe pochopit cíl bez toho, abychom se my sami vnitřně usvědčili z nějakého našeho omylu (hříchu). Není možné zkorigovat a tím napravit svůj směr bez toho, abychom na sobě předtím nepoznali své špatné směřování.

A k poznání odchylky od správného směru (naší chyby) dochází přesně takto:
1.) Duch svatý dá člověku dar světla poznání tohoto nedostatku (hříchu) rozumem.
2.) Duch svatý se dotýká lidského srdce a vzbudí v něm touhu po větší čistotě, dobru a kráse.
3.) Člověk pod vlivem tohoto poznání pociťuje v srdci lítost nad tím, že v něčem jednal špatně.
4.) Toto všechno vyústí ve svobodné rozhodnutí člověka se v této konkrétní věci změnit a zároveň ve volání o Boží pomoc, protože sám člověk se jen svými silami zásadně změnit nedokáže. Člověk se kaje.
5.) Pak už následuje déšť Boží milosti na kajícího hříšníka a s tím i jeho vnitřní proměna - začne vidět věci více "Božíma očima".

To však neznamená, že člověk je pak už vnitřně ve všem úplně dokonalý - není - ale je už disponován uvidět na sobě další chyby (hříchy), které předtím neviděl.
Proto má být u křesťana proces pokání procesem stálým - trvajícím po celý život.

Proto o sobě tvrdíme, že jsme stále jenom lidé hříšní - hříšníci.  Nikoli hříšníci zatvrzelí, ale hříšníci činící trvale pokání - směřující stále přesněji k vytouženému cíli - k věčné spáse v Kristu.




]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 06. červen 2023 @ 14:53:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  To je mi jasné, Stando, že ten začátek tvého komentáře je pořád jak od malého kluka na pískovišti.  Primitivní reakce přehazování toho, na co jsem tě já upozornil. Vím, že píšeš jen a jen sám za sebe, nikdy nepíšeš za nikoho jiného. Snad si jednou tyhle tvé problémy vyřešíš.


Není možné lépe pochopit cíl bez toho, abychom se my sami vnitřně usvědčili z nějakého našeho omylu (hříchu).

  To je možné, že to tak máte, Stando. Já ti to neberu, když vám to tak vyhovuje, mějte si to tak.




1.) Duch svatý dá člověku dar světla poznání tohoto nedostatku (hříchu) rozumem.

  No a funguje to tobě prakticky? Dostal ses alespoň do bodu 1)?

  A už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom, když vytrvale tykáš lidem, kteří si to nepřejí a upozorňují tě na to?

  Už jsi rozumem poznal, jaký nedostatek jste předvedli, když jste sem do diskuze přitáhli toho vašeho "willyho"?

  Už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom napsat nějaké ženě "Myslela sis snad i ty sama na vašeho faráře a na to, že když bys mu vlezla do postele, tak budeš poroučet na faře i v kostele - a když on poznal, co jsi doopravdy zač a jak "čisté" jsou tvé úmysly, tak tě za všech funkcí okamžitě vyrazil?"

  Už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom napsat nějakému muži  'ty sám jsi se "postaral", aby v očích církevního práva byl tvůj sňatek sňatkem neplatným!'?


Proto o sobě tvrdíme, že jsme stále jenom lidé hříšní - hříšníci.  Nikoli hříšníci zatvrzelí, ale hříšníci činící trvale pokání - směřující stále přesněji k vytouženému cíli - k věčné spáse v Kristu.

  To klidně tvrďte, nebudu vám to brát, Stando.

  A v čem tak konkrétně činíte to "pokání"?

  Toník



]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 09:13:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."
A už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom, když vytrvale tykáš lidem, kteří si to nepřejí a upozorňují tě na to?

  Už jsi rozumem poznal, jaký nedostatek jste předvedli, když jste sem do diskuze přitáhli toho vašeho "willyho"?

  Už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom napsat nějaké ženě "Myslela sis snad i ty sama na vašeho faráře a na to, že když bys mu vlezla do postele, tak budeš poroučet na faře i v kostele - a když on poznal, co jsi doopravdy zač a jak "čisté" jsou tvé úmysly, tak tě za všech funkcí okamžitě vyrazil?"

  Už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom napsat nějakému muži  'ty sám jsi se "postaral", aby v očích církevního práva byl tvůj sňatek sňatkem neplatným!'?
"...


Všechny tyto věci jsi vytrhl z jejich kontextu - a já je přitom všechny opakovaně vícekrát už vysvětlil.
Např. že není přirozené, aby si bratři a sestry mezi sebou vykali. I Brusli jsem opakovaně vysvětlil proč jsem zareagoval právě tak "farářem", i tobě jsem vysvětlil, že ta moje slova: "Ty sám jsi se postaral ..." vznikla z nepochopení  tvého příkladu o svatbě dvou katolíků před husitským farářem.
Normálnímu člověku by to asi stačilo, ale ty máš seznamy mých "peprných" citátů, vytržených ze souvislostí a používáš je účelově k rozbití diskuse o zcela jiném tématu, k odvedení pozornosti od  věcí, na kterých cítíš, že bys diskusně pohořel.




]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 09. červen 2023 @ 07:08:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Stando, mě teď nezajímají tvoje výmluvy. Je mi jasné, že hříšníci mají spoustu výmluv proč kradou, cizoloží, urážejí, lžou, .. Ani mne nezajímá tvoje účelově k rozbití diskuse o zcela jiném tématu, k odvedení pozornosti od  věcí, na kterých cítíš, že bys diskusně pohořel.

  Ale netušil jsem, že už cítíš, že bys diskuzně pohořel, diky za sdílení toho, jak uvažuješ.


  Zpět k tématu. Zajímá mne odpověď k tomu, co jsi psal.

  Psal jsi tu:


1.) Duch svatý dá člověku dar světla poznání tohoto nedostatku (hříchu) rozumem.

  Tak se ptám:

  No a funguje to tobě prakticky? Dostal ses alespoň do bodu 1)?

  A už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom, když vytrvale tykáš lidem, kteří si to nepřejí a upozorňují tě na to?

  Už jsi rozumem poznal, jaký nedostatek jste předvedli, když jste sem do diskuze přitáhli toho vašeho "willyho"?

  Už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom napsat nějaké ženě "Myslela sis snad i ty sama na vašeho faráře a na to, že když bys mu vlezla do postele, tak budeš poroučet na faře i v kostele - a když on poznal, co jsi doopravdy zač a jak "čisté" jsou tvé úmysly, tak tě za všech funkcí okamžitě vyrazil?"

  Už jsi rozumem poznal, co je špatného na tom napsat nějakému muži  'ty sám jsi se "postaral", aby v očích církevního práva byl tvůj sňatek sňatkem neplatným!'?



]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Akuzativ v Pátek, 09. červen 2023 @ 15:19:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec

No, i člověk, který vyká, nemusí být nutně slušný


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 10. červen 2023 @ 08:00:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/


  Tak. Dobře popsané.

  To české slovo vyjadřuje hezky postoje světa, pohanskou náturu v životě bez Boha. 

  Takoví jsou skutečně často Češi, národ z velké části žijící bez Boha, je to jejich realita. Pláčou nad sebou, rmoutí se nad sebou, jací jsou. Někdy jsou i zděšení, nebo zhrození nad tím, jací jsou, ale to nedají najevo. A dělají přiblblé vtipy nad svou náturou - to když jsou trochu nad věcí. 

  Takoví jsme byli taky, bez Boha, jako pohané ve světě. A je to logické v situaci bez Boha, že lidé lkají nad sebou - ono jim toho zase tak moc jiného nezbude.



  Ale pokud člověk žije bez Boha, je hříšník, zoufalý ve své situaci, tak mu moc nepomůže lkání nad sebou. 

  Potřebuje přijít k Bohu a žít s Bohem. Potřebuje změnu.


  Pokud člověk nenávidí své rodiče, kteří mu ublížili, lká nad sebou, jaký je chudáček, tak mu to moc nepomůže. Potřebuje změnu - změnu pohledu na svět, svého postoje. Ta je u Boha. Té změně se říká Metanoia.


  Pokud je člověk tlustý, obézní, lká nad sebou, jen se podívá do zrcadla nebo se pokouší obléci kalhoty, tak to lkání mu moc nepomůže. Ani zhnusení mu nepomůže. 

  Potřebuje změnu - přestat žrát nebo změnit stravování, začít se hýbat, nebýt líný.

  Pokud je člověk alkoholik, lká nad sebou, jak je hrozný, když mlátí děti a manželku, a z toho lkání nad sebou se jde znovu napít, tak mu to moc nepomůže. Lkání dokáže člověka dovést k dalšímu delíriu, ale ke změně už ne. Hodně a hodně docela ulkaných chlapů bylo najitých svými dětmi či manželkami ulkaných na podlaze nebo visících na trámu na půdě. 

  To, co takový lkající člověk potřebuje, není další lkání, ale potřebuje to, čemu se v písmu říká "metanoia". Nebo lépe, "palingenesia"


  Pokud je člověk chudý, neschopný, lká nad sebou, jaký je chudáček, že nedokáže vydělat ani na nájem a na jídlo a z toho lkání nad sebou je mu i těžko vstát z postele, tak mu další lkání moc nepomůže. 

  To, co takový člověk potřebuje, je změna - změna postojů, které se říká "metanoia". Potřebuje vzdělání a Boží požehnání, potřebuje v životě změnu. I kdyby se ulkál k smrti, jako ten alkoholik, nebo tlouštík, tak mu to ke změně nepomůže. 

  Ta změna je jinde - je u Boha. Za ním je potřeba jít.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 07. červen 2023 @ 07:35:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Něco z internetu:

"České slovo pokání se odvozuje od slovesa „káti se“ (srv. „kajícník“) a souvisí se staročeským „(ne)kajalý“ (odtud moderní „nekalý“), s praslovanským „kajati“ (trestat) a „kajati sě“. To souvisí se staroindickým „čayaté“ (odplácet, trestat), s řeckým „tinó“ (platit, splácet) a tak i se staroslověnským „cěna“ (cena).[1] Původní význam tedy zřejmě pokrýval představu trestu, pokuty a vyrovnání dluhu, jak o nich hovoří slavný Anaximandrův zlomek: „Z čeho jsoucí věci vznikají, do toho také zanikají jak se patří (kata to chreon), neboť si navzájem udílejí právo a pokutu (timé) podle řádu času“.


  Ahoj Stando.





nebo:



  "Pokání" tedy nejsou ani pocity (že někdo lituje, stydí se, či že je mu hanba, že by se do země propadal, nebo je zděšený z toho, co udělal nebo dokonce jaký je) a "pokání" nejsou ani tři otčenáše a zdrávasy, co za "pokání" ukládali kněží nám. Ani pouť do Říma uložená za "pokání" není pokání.



  "Pokání" není to, když je hříšník dál hříšníkem - když je lhář dále lhářem, zbabělec zbabělcem, zloděj zlodějem, závistník závistníkem, ... 

  Ani když zloděj po většinu času vydrží bez krádeže, třeba i měsíc vydrží bez krádeže a pak zase krade, tak to, co zloděj dělá, není pokání. 

  I když alkoholik vydrží celý den bez alkoholu a pak se opije a zmlátí ženu a děti, tak to, co ten celý den dělal, nebylo pokání. 

  A i kdyby šel zloděj či alkoholik pětkrát až do Říma, stokrát se pomodlil otčenáš a celou cestu litoval, tak to pořád ještě není pokání. I kdyby se u toho styděl, až by se do země propadal, tak pokud dál bude zlodějem, alkoholikem, lhářem, závistníkem, modlářem ... Tak to není pokání.



  Pokání je to, že zloděj přestane být zlodějem - už nekrade, pracuje, nahradí škodu, pomáhá druhým. Pořád. 

  Pokání je to, že modlář už není modlářem, vyhází modly a věří Bohu - už pořád.

  Pokání je to, že lhář přestane být lhářem - už pořád.  


  Pokání je tedy potřeba dělat hlavně z toho, kým člověk je. Jaký člověk je.


  To kým člověk je, jaký je, to je potřeba změnit. Pokud je hříšníkem - lhářem, zlodějem, modlářem, je to potřeba změnit. To je pokání. Že zloděj přestane být zlodějem.

  Skutky, které člověk udělal, ty už člověk nikdy nezmění. Navíc skutky, které člověk udělal, jsou drobnost v porovnání s tím, kým člověk je, jaký je. 

  Na minulosti hříšníka je úplně nejlepší to, že 𝓶𝓲𝓷𝓾𝓵𝓪 a už není. 


  Ale to, jaký člověk je, to kým je, to, komu patří, to koho jméno nosí, to je tu stále.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 02. červen 2023 @ 07:30:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Františku.

  Pavel třeba činil pokání - přestal pronásledovat křesťany, věnoval svůj život Bohu. Kdyby křesťany pronásledovat nepřestal a občas si ještě nějakého křesťana zapronásledoval v rámci výmluv, že je hříšný, tak by pokání nečinil a byl by dál bezbožník.

  Pavel pak píše například: Zloděj ať už nekrade, pracuje a pomáhá druhým. Když je nějaký zloděj, co už nekrade, pracuje, pomáhá druhým, tak to činí pokání. Když je někde nějaký zloděj, co si dál občas zakradne v rámci své hříšnosti, tak je to pořád zloděj. Nečiní pokání.

  Když je v desateru napsané "cti svoje rodiče" a někdo ctí svoje rodiče, nepotřebuje v tom pokání. Když někdo nectí rodiče, třeba se za ně stydí, potřebuje pokání - změnu smýšlení. Potřebuje začít ctít rodiče.

  Když je v desateru napsané: Nebudeš závidět, ani majetek, ani dům, ani manželku, tak když někdo závidí, potřebuje v tom pokání. Potřebuje změnu. Potřebuje přestat závidět, přát lidem, i těm, co mají o dost více, než on, hezčí dům, lepší manželku, víc majetku, ... Když závistivec občas zazávidí, tak nečiní pokání. Je dál závistivec.

  Někdo tu změnu chce, hledá jí. A někomu je "dobře" v tom zlém.

  Není to tak složité, aby to pochopit nešlo.

  Toník



Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 02. červen 2023 @ 18:11:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Zloděj ať už nekrade, pracuje a pomáhá druhým. Když je nějaký zloděj, co už nekrade, pracuje, pomáhá druhým, tak to činí pokání."...

Znovu, toto je pořád jenom část z celého pokání. Zloděj musí také vrátit podle svých lidských možností všechno předešlé, co ukradl - nebo nahradit.

(Ale neber to, že ti odporuji snad už jenom ze zvyku!)


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 02. červen 2023 @ 21:50:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Znovu, toto je pořád jenom část z celého pokání. Zloděj musí také vrátit podle svých lidských možností všechno předešlé, co ukradl - nebo nahradit.

  Jestli pak bys napsal tohle i Pavlovi k Efezským 4, 28, Stando?  ;-) 

  Že by třeba u vás měl Pavel kázání a řekl by: "Zloděj ať již nekrade, ale ať raději pracuje a dělá vlastníma rukama něco dobrého, aby měl co dávat tomu, kdo má nedostatek." a přihlásil by se vzadu Standa a řekl by: "Znovu, toto je pořád jenom část z celého pokání. Zloděj musí také vrátit podle svých lidských možností všechno předešlé, co ukradl - nebo nahradit."

  Ale máš pravdu, Stando - to je část pokání a má zloději nahradit škodu. To je taky část pokání. A když zloděj nahradí škodu, tak už škodu nahrazovat nemusí a když dál bude pracovat a starat se o druhé, bude to docela celé pokání.


  Ale když ten zloděj bude dál zloděj, bude dál občas krást a "lkát na sebou", tedy litovat, rmoutit se nad sebou, jaký člověk je, nad tím, jaký je jeho stav, tak to nebude činit pokání. To není ta "metanoia", "změna smýšlení", o které se píše v písmu.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 03. červen 2023 @ 07:04:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebude - li zloděj litovat předešlého života (který uzná za špatný) - nebude mít pochopitelně ani žádný racionální důvod v tomto životě dál pokračovat.

Nezbude mu žádná motivace se změnit a přestat krást.


Lítost nad špatnostmi je hnutím lidského srdce, které vyvolává v člověku Duch svatý a tím vede člověka ke změně života - k pokání.


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 03. červen 2023 @ 20:41:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Nebude - li zloděj litovat předešlého života (který uzná za špatný) - nebude mít pochopitelně ani žádný racionální důvod v tomto životě dál pokračovat.
Nezbude mu žádná motivace se změnit a přestat krást.

  Tak to má ten zloděj chudák těžké. 

  Ale snad se k němu jednou dostane evangelium, aby ten důvod měl, tak jako kdysi my. 



Lítost nad špatnostmi je hnutím lidského srdce, které vyvolává v člověku Duch svatý a tím vede člověka ke změně života - k pokání.

  K tomuhle už jsem ti psal:


  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 04. červen 2023 @ 09:52:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lítost srdce hříšníka nad hříchem je to první, co přichází člověku jako dar od Boha.

Hříšník tuto lítost ale musí uchopit - ztotožnit se s ní.
Dalším darem od Boha bývá zhrození, zděšení nad ošklivostí hříchu, znechucení ze hříchu a touha po jiném, po čistém životě.

Lítost od Boha přijatá za svoji osobní záležitost spolu s touhou pak vypůsobuje rozhodnutí lidské vůle se také od základu skutečně změnit, zkažené věci podle možností napravit.


Až tehdy o člověku platí, že se  kaje.
Kaje se před Bohem i před lidmi, kterým hříchem ublížil.

Po tomto úkonu kajícnosti, který se dělá vyznáním Bohu i církvi - kde církev pak uděluje tzv. "rozhřešení" = odpuštění hříchů ze strany církve a tím i odpuštění hříchů ze strany Boha (J 20,21-23), musí následovat skutečná náprava hříšníka jeho životem - skutky (tzv. "dostiučinění").

To je totiž cílem celého úkonu pokání - změnit od základu svůj život s Bohem k lepšímu, stát se lepším člověkem.


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 04. červen 2023 @ 10:08:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, Stando, napsal jsi toho k tématu celkem hodně. Teď už jen zbývá, abys prakticky předvedl, že to prakticky také tak funguje.

  Můžeš začít u tvého "lezení faráři do postele" a vašeho "willyho", co jste si přitáhli do diskuze. Tam je namístě nejen lítost, ale i hanba. A můžeš přidat "postarání o neplatné manželství".

  Jsem zvědav, jestli ti prakticky funguje to, co píšeš, nebo je to jen teorie.


  Lítost je přirozená záležitost, normální věc, kterou má každý člověk, co není psychicky narušený.

  Lidi litují toho, co zlého provedli, a ještě více litují toho dobrého, co neudělali, litují času, který ztratili... Co jsem tak slyšel, tak úplně nejvíc litují lidi, když se blíží konec. A nelitují tolik toho, co udělali, jako toho, co neudělali - litují času, který nebyli s dětmi, litují toho, že neoslovili někoho, koho měli rádi, litují toho, že nenavštívili kamaráda z dětství, ... A to je normální.

  Taky lidi litují druhých, kterým se stalo něco zlého, to je o kus lepší lítost - není to sobecká lítost, zaměřená na sebe. Je to lítost vztahová, říká se jí soucit.

  Pokud má někdo absenci lítosti, což se výjimečně děje, je poškozený, potřebuje pomoci, uzdravení.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 06. červen 2023 @ 09:28:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)



Naprosto souhlasím.---Napsal Cizinec:









]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 06. červen 2023 @ 15:02:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/


  Tak to je proto, Stando, že činíte to vaše "pokání" pozdě

  Pokud vůbec - zatím jsi tu za léta neprojevil ani lítost - natož abys v nějakém tvém hříchu učinil pokání!


  Tohle jsem měl hodně jiné, než ty, Stando - lítost jsem nepociťoval až když jsem činil pokání ze hříchu, ale dávno, dávno před tím. Mnoho a mnoho let jsem měl lítost nad hříchy i nad mým hříchem a pokání jsem tehdy ještě ani neznal. 


  
  Tak to má ten člověk blbé.

  Pokud člověk změní smýšlení včas, dřív, než udělá něco zlého, dřív, než něco zkazí, není pak vnitřně poškozený. 

  A co je o dost lepší - nejsou poškození ani lidé okolo něj. 

  V tom se liší situace hříšníků, kteří smýšlení nezmění - stále třeba lžou, kradou, závidí, uctívají modly, nemají rádi rodiče a ještě se chlubí tím, že jsou hříšníci. A ani nad tím neprojeví lítost - natož aby změnili smýšlení.

  Ale nikdo jim to násilím brát nebude. Nikdo je násilím nespasí. Až jednou přijdou na soud, ale to už bude pozdě. A bude tam hodně lítosti.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 07. červen 2023 @ 06:40:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ať si každý čtenář sám posoudí, který z nás to má více blbé.



My, katolíci, se v lítosti ze hříchů kajeme a vyznáváme je Bohu a církvi (J 20,21-23)

  - a po tomto našem kání  přichází Boží odpuštění spolu s nápravou života - POKÁNÍ.

Člověk začne vidět svět kolem sebe více  "Božíma očima".



..."Pokud člověk změní smýšlení včas, dřív, než udělá něco zlého, dřív, než něco zkazí, není pak vnitřně poškozený. 
  A co je o dost lepší - nejsou poškození ani lidé okolo něj."...

Každá opravdová změna smýšlení se děje skrze kání hříšníka.

Jestliže zloděj přestane krást a dál už nic neukradne, znamená to, že už změnil smýšlení. Znamená to, že dostal od Boha dar poznání své nezdravé závislosti na majetku a že dokonce i kdyby předtím ještě nic neukradl, bylo nutno u něj pokáním změnit vnitřní vztah k chápání bohatství nikoli jako cíle života, ale jako prostředku ke konání dobra. Tedy i člověk, který nic neukradl, ale už o tom uvažoval a krádež si připravoval, se musí kát - musí nutně pocítit lítost ve svém srdci už z takového svého  nesprávného životního postoje - musí dál nutně následovat svobodné rozhodnutí vůle své smýšlení změnit.  A máme tu zase pokání na základě lítosti srdce a svobodného rozhodnutí rozumu a vůle se změnit k lepšímu.

I bez uskutečnění krádeže je pořád zloději čeho litovat - toho, že smýšlením byl stejně zloděj. A i bez uskutečnění krádeže je zloději stále zapotřebí lítosti, která zapříčiní změnu jeho srdce, aby už nebyl zloděj ani smýšlením - je mu potřeba pokání.



]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 07. červen 2023 @ 07:19:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Ať si každý čtenář sám posoudí, který z nás to má více blbé.

  To myslím není potřeba, Stando. Čtenáři se určitě můžou věnovat něčemu užitečnějšímu.


  My, křesťané, jsme byli zachráněni z bezbožnosti Bohem. Přijali jsme jeho odpuštění, s vděčností. A přijali jsme také změnu smýšlení. A tu změnu jsme činili a činíme - přestali jsme sloužit modlám a démonům, chudobě a beznaději, zlobě či souzení, přestali jsme krást, podvádět zákony, ctíme autority od Boha i ty, kteří pro ně pracují, ... přijali jsme Boží pohled na svět. 

  Vydali jsme život Bohu a Bůh nám dal nový život. Přijali jsme od Boha uzdravení - duše i těla. Ukončili jsme starý život, dali se pokřtít.

  A jsme za to rádi.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 07. červen 2023 @ 17:21:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


A proč tedy ten váš "bůh" tímto způsobem nezachrání z bezbožnosti všechny lidi bez výjimky , ale jen vás "vybrané"?


A mezi námi: Ty jsi křesťanem tak akorát na baterky. Hubou.


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 07. červen 2023 @ 18:29:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Stando.


Na našich diskusích mi nesmírně vadí, že je nedokážeme udržet v rovině přátelství, že i když zastáváme rozdílné názory, nemusíme se kvůli tomu osobně napadat, ale raději se snažit toho druhého pochopit.

  A to jsi napsal dobře. 

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Středa, 07. červen 2023 @ 18:40:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někdy si říkám zcela vážně, Toníku, jak někteří lidé zvládají život sami se sebou, takovou tu nekonzistentnost, takové rozpory nejen mezi slovy a činy, ale i mezi slovy jeden den a slovy jiný den, týden, měsíc. Jak se sebou vydrží?


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 06:49:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty rozpory jsou jenom ve vašich hlavách.
Není důležité, co si ty o skutečnosti myslíš - jak ji vidíš, jak ji vnímáš - ale podstatné je, jaká ta skutečnost doopravdy je.

Vysvětlím v dalším článku, proč je ten Toník křesťanem "na baterky".


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 07:38:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/


Nevidím důvod, proč bychom se tu měli navzájem hrýzt. Nelíbí se mi tu to ovzduší vzájemného osočování a nenávisti.


   Nebo [granosalis.cz]:

Fakt mě mrzí, že nejsme schopni komunikovat ani na té elementární úrovni bez odsuzování a předpojatosti.


   Nebo [granosalis.cz]:
  
Je spousta dalších praktických věcí, které zde můžeme přátelsky řešit, aniž bychom se vzájemně uráželi a ponižovali..



Uvědomil jsem si, že vždycky mám na všechno názor, místo abych si ho utvářel. Lidé nežádají můj moudrý úsudek, aby konečně pochopili, jak mají žít. Mohu to nechat být a svět se nepřestane točit. Často se mýlím. Naslouchat komukoli jinému je o umění trpělivosti. Rychle si udělám názor a mám sklon zastávat mylnou představu, že můj způsob je jediný správný. Když se však ohlédnu na roky za sebou, všímám si, že se mnohé z mých pevně zastávaných názorů z minulosti výrazně změnily. Proč? Protože jsem se mýlil. Tehdy bych to však nikdy nepřiznal, a tak jsem léta promarnil tím, že jsem se mýlil dál.

   Nebo [granosalis.cz]:

Na našich diskusích mi nesmírně vadí, že je nedokážeme udržet v rovině přátelství, že i když zastáváme rozdílné názory, nemusíme se kvůli tomu osobně napadat, ale raději se snažit toho druhého pochopit.

  A to jsi psal všechno hezky. Věřím ti v tom. A spíše by mne zajímalo, kdybys napsal článek, kde si po tak dlouhé době získal tyhle postoje, odkud je máš. 


  Tak jsem zvědav, jak bude vypadat tvůj článek, jestli se bude podobat tomuto, co jsi psal, nebo jestli bude o tom, co tu nejvíc píšeš stále dokola a úplně sám za sebe, tedy že "Ty rozpory jsou jenom ve vašich hlavách." a jiné tvé věci, co jsi psal sám za sebe z tvého života.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 08:58:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."

Na našich diskusích mi nesmírně vadí, že je nedokážeme udržet v rovině přátelství, že i když zastáváme rozdílné názory, nemusíme se kvůli tomu osobně napadat, ale raději se snažit toho druhého pochopit.

  A to jsi psal všechno hezky. Věřím ti v tom.
"...


A proto mi píšeš, že "vy křesťané", to máte jinak, než to mám já?


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 09:21:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

A proto mi píšeš, že "vy křesťané", to máte jinak, než to mám já?

  Ne. 

  Četl jsi, co jsem ti psal?

  Proto ti píšu, že jsi to psal hezky a že ti v tom věřím. A že by mne zajímalo, kdybys napsal článek, kde si po tak dlouhé době získal tyhle postoje, odkud je máš. 

  A že jsem zvědav, jak bude vypadat tvůj článek, jestli se bude podobat tomuto, co jsi psal, nebo jestli bude o tom, co tu nejvíc píšeš stále dokola a úplně sám za sebe, tedy že "Ty rozpory jsou jenom ve vašich hlavách." a jiné tvé věci, co jsi psal sám za sebe z tvého života.


  Protože to máme jinak, než to máš ty, tak se radši sdílíme s osobními zkušenostmi, píšeme o tom, co žijeme. Nemusí nás pak mrzet, že nejsme schopni komunikovat ani na té elementární úrovni bez odsuzování a předpojatosti.


  Je to jako s pokáním a lítostí, Stando. 

  Když člověk včas změní smýšlení a začne jednat v životě dobře včas, nemusí pak v sedmdesáti letech litovat toho, jak žil. 

  Hezky to napsal jeden člověk už před mnoha letyBlahoslavený je muž, který nežije podle rady ničemů, na cestě hříšníků se nezastaví a v zasedání posměvačů neusedne.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 12:51:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."

  Je to jako s pokáním a lítostí, Stando. 

  Když člověk včas změní smýšlení a začne jednat v životě dobře včas, nemusí pak v sedmdesáti letech litovat toho, jak žil.
"...

Tohle já přece nikdy nezpochybňoval, Toníku.

Vyjadřuji se k úplně čemusi jinému: že změna smýšlení (ať už včas, nebo později) je nutně vždycky doprovázena hnutím mysli a srdce doprovázené lítostí z toho, že dřívější smýšlení nebylo podle Boha a že mělo logicky své neblahé následky úměrné závažnosti hříchů člověka.

Nejde to jinak.
To Duch svatý vzbuzuje v srdci člověka neklid, nespokojenost s hříšným stavem člověka a touhu po životě lepším. Pokud člověk tento dar přijme, logicky nutně musí vždycky litovat každého svého hříchu. Jinak by se žádná změna smýšlení nekonala.

Nelze tedy v principu nikdy činit pokání, u kterého by lítost nebyla přítomna. O toto mi šlo.




]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 09. červen 2023 @ 07:13:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Tohle já přece nikdy nezpochybňoval, Toníku.

  Tak to je dobře, Stando.


Nelze tedy v principu nikdy činit pokání, u kterého by lítost nebyla přítomna. O toto mi šlo.

  Já to chápu, Stando.

  Stále znovu a znovu o tom píšeš, samozřejmě rozumím, že si řešíš tenhle problém, že je to pro tebe důležité. Když je navíc zjevné, že za všechny ty lži, dokonce sprosté urážky, či předpojatosti jsi nikdy ani náznakem neprojevil ani kousek lítosti. Rozumím, že si to řešíš i jinde v životě.

  A moc ti přeju, abys ten tvůj problém brzo vyřešil, abys měl tu lítost, která tě dovede k pokání i v těchto věcech - pokud tedy vůbec něco takového existuje, nikdy v životě jsem neslyšel, že by někoho lítost k pokání dovedla.

  Aby tě pak nemuselo mrzet, že nejste schopni komunikovat ani na té elementární úrovni bez odsuzování a předpojatosti.

  Toník


]


Re: O pokání, které podle Willyho František nepochopil (Skóre: 1)
Vložil: Akuzativ v Pátek, 09. červen 2023 @ 15:27:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
willy
Taky se ptám, jak se sebou vydrží
Znáš alespoň jednoho?


]


Re: O pokání - pokání není povyšování se nad druhé (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 08:46:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ježíš: "Kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."



]


Re: O pokání - pokání není povyšování se nad druhé (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 08:51:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já svá tvrzení vždycky dokazuji relevantními důkazy - vždycky vysvětluji, proč vidím věci právě tak, jak je popisuji.


]


Re: O pokání - pokání není povyšování se nad druhé (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 08. červen 2023 @ 12:05:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

OKO

Důkaz o povýšeném stylu jednání k Cizinci a k dalším na GS je z Tvého předchozího textu (i z jiných dalších textů ) naprosto  jasný. A komentář Ježíše jako důkaz z Bible též. Jsou to naprosto jasné důkazy, neprůstřelné - když jsi tedy ty sám začal diskusi o důkazech. 


]


Stránka vygenerována za: 0.45 sekundy