Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Klaudie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 214, komentářů celkem: 430068, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 520 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116842753
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Michal Semín: Ve službách ducha doby
Vloženo Úterý, 03. březen 2009 @ 10:04:26 CET Vložil: Olda

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Píši tento článek se sebezapřením, tedy se stejným postojem, se kterým jsem četl příspěvek, na který nyní reaguji. V příloze Lidových novin Orientace vyšel text P. Tomáše Halíka, nazvaný Popírač holocaustu a Církev (21. 2.). Opakují se v něm mnohá zjednodušení a novinářská klišé, která jsem četl i v jiných článcích, věnovaných tomuto tématu.

Nebudu proto vyvracet každou polopravdivou či zcela nepravdivou Halíkovu tezi, zaměřím se spíše na vystižení kontextu, ve kterém svoje teze formuluje.

Ačkoli to není východiskem mé úvahy a v samotné polemice to hraje roli podružnou, sluší se poznamenat, že Tomáše Halíka znám více jak dvacet let osobně. V době, kdy jsme se poznali, jsem byl čerstvým konvertitou a zajímal se o protikomunistické hnutí v tehdejší podzemní církvi. Právě v tomto prostředí, a zvláště pak Halíkovou péčí, jsem si utvářel svoje první poznání o Bohu, smyslu lidského života i kladný vztah ke katolické církvi. Na mnohé okamžiky z těchto let dodnes rád vzpomínám a jednal bych proti lásce i spravedlnosti, kdybych to dobré, co mi T. Halík zprostředkoval, nyní popřel. Ovšem jednal bych proti pravdě, kdybych po studiu a zkušenostech z pozdějších let zapřel své přesvědčení, že hřivny, kterými byl Halík obdařen, neužívá k větší slávě Boží, ale k popularizaci závážných náboženských omylů.

Kdybych již tehdy věděl to, co vím dnes, z mnoha náznaků bych si odvodil, že jeho kněžské působení ponese i trpké plody. Vzhledem ke svému ranému věku a zcela nedostatečné míře náboženského vzdělání jsem netušil, že knihy a samizdaty, které mi dával číst, měly s katolickou věroukou společné asi tak tolik, jako Tomáš Řepka s fotbalovou Slávií.

Po převratu v roce 1989 se Tomáš Halík stal vysokoškolským kaplanem u Nejsvětějšího Salvátora v Praze. Od té doby můžeme tuto farnost právem považovat za jedno z center českého „liberálního katolictví“. Mottem jeho působení ve vysokoškolském prostředí, ke kterému byl odsouzen poté, co mu nebyl svěřen církevní úřad většího významu, byly dialog a otevřenost pro různé názory. Při pravidelných úterních setkáních po bohoslužbách vybízel ke svobodnému vyjadřování a kritickému myšlení. Po letech totalitního vymývání mozků a ideologické předpojatosti nemohl tento postoj neimponovat. Kdo však jeho výzvy ke kritickému myšlení vyslyšel, začal se po čase ptát, zda jsou i Halíkovy nekonvenční názory na některé věroučné a morální otázky kriticky prověřené. A kdo v tomto postoji vytrval, zpravidla došel k závěru, že Halíkova „úcta k různosti názorů“ je intelektuální póza.

A tak zatímco se s  páterem Halíkem smělo veřejně polemizovat „zleva“, námitky z řad jeho posluchačů, směřující k případnému zpochybnění jeho intelektuálních kvalit či věrnosti Kristovu učení, byly systematicky vytlačovány. S přibývajícími lety narostl Halíkův osobní kult do takové míry, že skutečně svobodná diskuse na půdě jeho farního společenství nebyla možná. Byl jsem svědkem, ještě jako ředitel Občanského institutu, několika veřejných diskusí, ve kterých se projevila Halíkova fatální závislost na dogmatech novověkého myšlení, kdy nebyl schopen svoje názory hájit jinak než argumentací ad hominem (nedostatečné formální vzdělání či psychické překážky na straně oponenta) či poukazováním na stanoviska jiných myslitelů.

Autenticky filosofická diskuse, ve které by svoje stanoviska odůvodňoval na úrovni problému a nikoli odkazem na věhlas filosofických autorit, byla nad jeho síly. Toto intelektuální manko, v kombinaci s jeho nemalou osobní ctižádostivostí, vedla nakonec k tomu, že svoje nepopiratelné rétorické nadání dal téměř bezvýhradně do služeb „ducha doby“. Dnes je jen málo témat, kterými se myšlenkový svět Tomáše Halíka liší od dogmat liberálního věku, jakkoli s oblibou tvrdí, že se za liberála nepovažuje. Jeho poplatnost absolutizaci dobově podmíněných většinových mínění je dobře patrná i z toho, jak útočně vystupuje proti těm, kdo se odvažují kritizovat např. současnou podobu evropské integrace či pochybovat o fatálních důsledcích globálního oteplování.

Jeho panáčkování před liberálním světem je dobře patrné i ze způsobu, jakým se vyjadřuje o apoštolátu Kněžského bratrstva sv. Pia X.(FSSPX) a postojích jeho zakladatele, francouzského arcibiskupa Marcela Lefebvra. Používá pojmy jako „sektářská mentalita, kombinace strachu a agresivity, odmítání kritické sebereflexe, romantická idealizace středověku“ apod. Na rozdíl od Halíka mám tu možnost znát dobře oba světy – jak ten, ve kterém se dodnes pohybuje a který svým jednáním spoluurčuje on, tak i ten, který svým článkem v Lidových novinách démonizuje a odmítá. Netvrdím, že se mezi stoupenci FSSPX nevyskytují i lidé, kteří výše zmíněnými neduhy trpí. S výjimkou „idealizace středověku“ jsem však na výše uvedené jevy narazil spíše v Halíkově okruhu než mezi tzv. tradicionalisty. Plyne z toho jedno metodologické poučení – s psychoanalýzou si v teologii nevystačíme.

Pro Tomáše Halíka je prostředí FSSPX odpudivé především proto, že hlásá duchu doby se nepřizpůsobující pravdy. Není to tak, jak tvrdí on, že FSSPX reprezentuje „katolicismus 19. století“, neboť to, co FSSPX na dnešní praxi v katolické církvi kritizuje, bylo pro církev nepřijatelné v průběhu všech staletí křesťanského věku. Halíkovo propojování různých, vzájemně protikladných „náboženských tradic“, osobní záliba v esoterních a východních naukách (zen, astrologie), jeho fluidní a svévolné pojetí tradice, spočívající v neustálé reinterpretaci obsahu víry a výkladu Písma svatého nejsou s katolickou vírou slučitelné. Vzhledem ke krizi autority v katolické církvi jsou tyto myšlenky a postoje mezi katolíky rozšířené a tak se z povrchního sociologického pohledu (a Tomáš Halík je mnohem více sociolog a psycholog než teolog) může zdát, že katolické je to, co dnes zastává většina.

V konfrontaci s učením církve, obsaženém ve výrocích jejího po dva tisíce let trvajícího učitelského úřadu, to ovšem s Halíkem a jeho soukromým učením nevypadá vůbec dobře. Svědčí o tom i mnohé osudy lidí z jeho nejbližšího okolí, těch, kteří nikdy nepřekousli onu pupeční šňůru své počáteční závislosti na „Mistrovi“. Kněží Ivan Štampach a Jan Jandourek či Martin Putna, mám-li uvést osoby veřejnosti nejznámější, se s katolickou církví tak či onak rozešli. Štampach se stal svobodným zednářem, byl vyloučen z dominikánského řádu a následně z církve exkomunikován, Jandourek se oženil ve „Starokatolické církvi“ a Putna na veřejnosti hájí sodomský hřích. Vzpomínám si, jak Tomáš Halík reagoval na prohlášení, jímž Štampach oznamoval svůj rozchod s katolickou církví. Nelitoval toho, že Štampach opouští archu spásy, ale vyčetl mu, že již nebude moci dále působit v církevních strukturách a tak získávat pro svoje názory mladé katolíky.

Znám i mnoho dalších lidí, mému srdci blízkých, kteří vzešli z Halíkova prostředí, a kteří později buď velmi zvlažněli či již ke svátostem vůbec nepřistupují. Jistě za to nemůže jen T. Halík, je však třeba jasně říci, že v důsledku jím zastávané relativity pravdy v náboženství nebyl ani schopen jim účinně pomoci.

Také mi není známo, že by jeho farnost byla místem, z něhož vycházejí kněžská povolání. Tomáš Halík v rozhovorech pro média poukazuje na svoje pastorační úspěchy, když uvádí počet velikonočních křtěnců. Je však na místě se ptát, do jakého náboženství vlastně tyto mladé lidi křtí, když mnohé postoje, jež zastává, katolické nejsou. Nevím, zda se situace ve farnosti nějak podstatně změnila, ale pokud přípravu ke křtu vede i nadále Halík, nelze si o kvalitě katecheze dělat žádné iluze. Vzpomínám si, jak si katechumeni ukládali do paměti různé Halíkovy osobní názory a převyprávěné zkušenosti, ale pravdy víry, obsažené v katechismu, znali jen velice povrchně, pokud vůbec. To podstatné je totiž „chodit na Halíka“.

Živě si vybavuji přezíravý postoj, který zvláště ti, co tvořili nejužší okruh Halíkových spolupracovníků, měli vůči ostatním, tzv. obyčejným kněžím a věřícím. Povrchnost a konfuze v hodnocení druhých korespondují i s povrchním a zcela nevěrohodným hodnocením „skanzenu triumfalismu v Econe“, který prý Tomáš Halík osobně navštívil v předvečer biskupských svěcení v roce 1988. Právě těch svěcení, zmiňovaných v souvislosti s údajnou exkomunikací čtyř vysvěcených biskupů. V knize „Ptal jsem se cest“ zmiňuje, že při pohledu na opaty a řeholnice v „předkoncilních hábitech“ si uvědomil, že toto není cesta, po které má jít. Vskutku názor hodný habilitovaného teologa! Halík se rozhlédl, pomodlil se v místní kapli a bylo mu vše jasné. Dalajláma je mu prostě duchovně bližší než katolíci, kteří se modlí a věří tak, jak se modlili a věřili jejich bezprostřední i vzdálení předci. Není divu, neboť Halíkovo pojetí „tradice“ nemá nic společného s „předáváním“ (viz Lefebvrovo biskupské heslo „Tradidi, quid accepti“ – „Předávám, co jsem převzal“), nýbrž stálou reinterpretací obsahu Zjevení, tak, aby odpovídala duchu doby a synkretistické dogmatice mezináboženského dialogu.

Znám apoštolát Kněžského bratrstva sv. Pia X. již téměř deset let. Znám mnoho jeho kněží a bohoslovců, českých i zahraničních, znám věřící z mnoha zemí světa. Znám s FSSX spjatou literaturu, slyšel jsem stovky kázání, účastnil jsem se několika týdenních duchovních cvičení. Halík má však po několika hodinách strávených v Econe jasno. Tvrdí-li, že zbožnost „lefébvristů“ se rovná bigotnosti, teologie ideologii a liturgie romantickému představení, pak se tím před každým, kdo prostředí FSSPX a teologickou úroveň jeho členů zná, jen nedůstojně ztrapňuje. Co je však ještě horší, prokazuje svoji neúctu k pokladu víry a dědictví předků, obsaženém ve starobylém římském obřadu, této normativní mešní liturgie přinejmenším od doby sv. Řehoře Velikého. Ono „romantické představení“ je ostatně díky Benediktu XVI., k jehož „inteligentnímu konzervatismu“ se Halík verbálně hlásí, vyveden z katakomb zpět do katolických kostelů. K tomu by však nikdy nedošlo, nebýt věrnosti a osobní statečnosti arcibiskupa Lefebvra a jeho spolupracovníků.

Halíkova antipatie k tradiční liturgii je snadno pochopitelná. Její výrazným rysem, na první pohled viditelným, je obrácení kněze čelem k liturgickému východu a k oltáři. V liturgické symbolice, a to od dob prvotní Církve, se očekávání druhého Kristova příchodu z východu vyjadřuje tím, že kněz, stojící v čele shromážděných věřících, hledí k východně situovanému oltáři, symbolizujícího obětujícího se Krista. Podstatou mešní oběti je Kristova smírná oběť kříže, jež je na oltáři zpřítomněna. Celá mešní liturgie je tedy kristocentrická. Kněz není nějakou samostatnou veličinou, ale služebníkem Kristovým, jehož osobnost i osobitost mají ustupovat do pozadí. Jeho pohyby, gesta, modlitby jsou přesně předepsány v rubrikách, aby tím došlo ke zvýraznění objektivní hodnoty mešní oběti. Pro typického moderního kněze jsou tyto požadavky nestravitelné. Je to on, kdo chce vyniknout, kdo se chce předvést, upoutat pozornost lidí. Proto se otáčí zády ke Kristu a „čelem k masám“. Upravuje liturgii podle svého gusta, přestává být obětníkem a stává se hercem. Zatímco tradiční liturgie v kněžích i věřících pěstuje postoj a ducha kající pokory, liturgie moderní vede spíše k pocitu vlastní důležitosti a hodnoty, u některých kněží a zvláště aktivních laiků k upevňování vlastní sebestřednosti. Kdo má oči, viz.

Halík se nejen ve svém článku, ale i mnohokrát dříve odmítavě staví k boji proti modernismu, vedeném posledním svatořečeným papežem Piem X. Má pro to „dobré“ důvody. Modernismus (nikoli modernita), označený papežem v encyklice Pascendi dominici gregis za „syntézu všech herezí“, má svoji nauku, svoje filosofické a teologické zásady. Při četbě encykliky musí každý nezaujatý čtenář uznat, že postoje, zaujímané Halíkem a jeho příznivci, jsou právě touto encyklikou důrazně odmítnuty. Mezi příčinami modernistických omylů jsou na prvním místě uvedeny dvě – intelektuální a mravní. Intelektuální příčina spočívá v závislosti modernistů na rozporných závěrech novověké filosofii, na odvrhnutí scholastiky a klasické metafyziky. Právě tento postoj lze u Halíka velmi snadno vystopovat (o vážných nedostatcích Halíkova filosofování viz www.distance.cz/rocnik1/cislo4/11.htm )

Od září 2006 je páter Halík členem rady, jež zasedá v Bruselu a spřádá vize budoucího vývoje Evropské unie. Tomáš Halík je jistě členem mnoha velevážených rad světového významu, jen tato se ale jmenuje „Rada moudrých“  (www.halik.cz/aktuality_rada_moudrych.php). Jenomže už starý dobrý Sokrates věděl, že kdo sám sebe nazývá moudrým, před tím je lépe se mít na pozoru. Jako jeho starý přítel bych mu proto doporučil přestat jezdit do Bruselu a přesunout se na zapomenutou faru kdesi v pohraničí, kde bude mít za společníky jen několik zbožných „růžencových“ babiček a svátostného Krista ve svatostánku.

Michal Semín, autor je ředitelem Institutu sv. Josefa (www.stjoseph.cz)

Lidové noviny 2.3.2009


"Michal Semín: Ve službách ducha doby" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 03. březen 2009 @ 16:01:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Teda na to, jak si Michal Semin stezuje na Halikovy utoky ad hominem, mi tenhle clanek prijde docela dost "osobne ladenej". (Pokud bych mel srovnat uroven argumetnace Halika a Semina v tech dvou clancich, tak mi teda Halik prijde presvedcivejsi.)

A.



Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Lukin2009 v Úterý, 03. březen 2009 @ 17:16:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Poněkud hloupé a přízemní.



Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 03. březen 2009 @ 20:40:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Štampach se stal svobodným zednářem, byl vyloučen z dominikánského řádu a následně z církve exkomunikován ...


No a co je na tom? Postupoval predsa cisto v intenciach II.Vat. koncilu, preco ho teda za to exkomunikovali ??? Neviem preco by sa katolik nemohol stat slobodomurarom, kde je ta laska ?


Pozri:




]


Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 04. březen 2009 @ 08:07:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ačkoliv nejsem zastáncem ani lefebvristů ani Halíkovců, musím říct, že se mi tenhle článek líbí. Pohled Michala Semína může sice připadat někomu zaujatý, ale koresponduje s tím, co se o Halíkovi ví z obecných zdrojů, z médií, z toho, co o sobě píše sám ve svých knihách.

Před několika lety mě překvapil jeho otevřený kladný postoj k zen - buddhismu, jeho veřejné přiznání, že dodnes zen praktikuje. Byl to pořad na čt 2 vysílaný někdy o Vánocích asi před 6 -7 lety. V něm se připomínaly i "bohoslužby" v Assissi a společné "modlitby" katolíků se šamany, buddhisty, vyznavači ohně, šintoisty a jinými okultisty. A on to vehementně obhajoval. Naprosto mi vypadl z oka.

Ovoce jeho služby? Známého syn studoval teologii v Praze, kde Halík vyučuje dějiny Bible. Jednou přišel s tím, že Halík říkal, ať ty zvěsti o zmrtvýchvstání Ježíše neberou doslova, že ve všem je určitá symbolika! Ani se mi tomu nechtělo věřit. Tak vychovává budoucí kněze? No potěš Pánbu, jak říkávala moje babička.

Doplním poslední odstavec M. Semína: na faru v pohraničí ani jinam (zvlášť ve vesnici) by Halík nikdy nešel, není to jeho šálek kávy a nedokázal by si sebe v takovýchto podmínkách představit. Takhle nějak to řekl v pořadu čt tuším k jeho šedesátinám. Prohlásil to s dokonalým úsměvem, v dokonale padnoucím obleku, s dokonale sladěnou kravatou... Tak jsem si pomyslela něco o pýše, která peklem dýchá (opět použiju slova mé babičky).

Halík je daleko víc filozof, sociolog a vůbec intelektuál než kněz. Jestli mi vyjde čas, zajdu na jeho přednášku o sociologii náboženství, co prezentuje na webu. Docela by mě zajímalo, čím krmí posluchače. Dokázala bych si představit, že do toho zaplete i EU, nakolik je (bohužel) jejím obdivovatelem.

Irena



Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 04. březen 2009 @ 11:36:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Před několika lety mě překvapil jeho otevřený kladný postoj k zen - buddhismu, jeho veřejné přiznání, že dodnes zen praktikuje.--
 
Ono je to snad nějak zakázáno?


--v Assissi a společné "modlitby" katolíků se šamany, buddhisty, vyznavači ohně, šintoisty a jinými okultisty--

okultizmus, okultismus- názor o existenci nadpřirozených (neznámých) sil a skutečnosti i praktiky s nimi spojené

Označovat vyznavače jiných náboženství automaticky za okultisty narozdíl od vlastního mi příjde jaksi pomýlené a sebestředné  
 
--No potěš Pánbu, jak říkávala moje babička--

není divu,babička byla tak vychována kdyby ses zeptala své praprapra...prapra babičky to by zas třeba řekla No potěš Perune


]


Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 04. březen 2009 @ 11:42:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Nulo,

zen - buddhismus není slučitelný s křesťanstvím. To je tak všechno, na co budu reagovat, jinak to nemá smysl:-)

I.


]


Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 04. březen 2009 @ 12:59:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--zen - buddhismus není slučitelný s křesťanstvím.--

třeba pro Tomáše Halíka a jiné je,takže jinak řečeno zen - buddhismus není slučitelný s tvou představou jak má křesťanství vypadat
 
--To je tak všechno, na co budu reagovat, jinak to nemá smysl:-)--

to nakonec nemá nic:-)


]


Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 04. březen 2009 @ 13:24:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
A co jogging? Je s krestanstvim slucitelny jogging?

A.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 04. březen 2009 @ 14:28:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někomu nevyhoví ani ďábelský Krteček


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 04. březen 2009 @ 15:33:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No někomu ne, ale Eskymáci, Křováci a děti tohle přece neřeší, viď:-)?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 04. březen 2009 @ 15:31:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

A proč by nebyl:-)? Bible o okultismu mluví naprosto jasně, tedy negativně, zato běhání  doporučuje - "běžte, utíkejte, prchejte, nezastavujte se..... " :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 04. březen 2009 @ 16:40:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
A proč by nebyl

Napriklad proto, ze je to sluzba telu.

Bible nikde nemluvi o okultismu, to je totiz latinske slovo, ktere bys asi v koine marne hledala. Cili zaprve, vkladat do Bible okultismus je anachronismus. Za druhe, kdes to vzala, ze zrovna zen-buddhismus patri do okultismu? Zatreti, tak jako jogging ma nejakym zpusobem posilit telo, existuji i urcite meditacni techniky, ktere maji za cil posilit vuli nebo koncentraci nebo vydrz. Oboji je ciste a proste jen obycejnej trenink urcitych schopnosti a moznosti cloveka.

Myslim, ze za timhle odsuzovanim vseho vychodniho je predevsim hluboka neznalost veci. Navic je to takovy dost xenofobne za*****ny. Myslim taky, ze zrovna ignoranci a xenofobii Panu moc radosti neudelas.

Aviaf


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 04. březen 2009 @ 17:05:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
'existuji i urcite meditacni techniky, ktere maji za cil posilit vuli nebo koncentraci nebo vydrz. Oboji je ciste a proste jen obycejnej trenink urcitych schopnosti a moznosti cloveka.' Aniž bych se chtěl nějak přidávat k odsuzování budhismu - nezjednodušuješ ten budhismus příliš?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 05. březen 2009 @ 06:58:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pěkně popsáno,narazil jsem na člověka,který měl podobné myšlení jako tady Irena,nakonec mi tvrdil,že Buddha skočil v pekle protože neuvěřil v Krista,pak byl překvapený když se dozvěděl že Budda žil 400-500 let před Kristem.Je to zřejmě strach z neznáma a nevědomost,které pak vedou k takovému okultnímu značkování.       
Křesťanská mystika znala podobné techniky,časem však byli téměř zapomenuty a potlačeny lpěním na dogmatech,teoretických výkladech Bible atd.   



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pátek, 06. březen 2009 @ 12:07:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

který měl podobné myšlení jako tady Irena

Nulo, každý křesťan, pokud je opravdu křesťan, odmítá to, co nepřivádí k Bohu. Ani hïnduismus, ani šintoismus, ani buddhïsmus k Bohu = Hospodinu nepřivádí. Já neodsuzuju ty lidi, ti jsou akorát někam zavlečení, ale to náboženství, které má na svědomí ďábel, aby odvedl lidi od Boha. Najdi si na netu svědectví bývalých buddhistů.

Žádný strach mi nepodsouvej, ten nemám z ničeho, protože Bůh je se mnou a vždycky mi pomáhá, protože jsem Jeho dítě a věřím Mu. A to, že Buddha žil před Kristem, pochopitelně vím, ačkoliv historik nejsem, ale tohle patří ke všeobecnému vzdělání. O nevědomosti bych pomlčela - nebo  podle sebe soudím tebe?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 06. březen 2009 @ 12:30:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--každý křesťan, pokud je opravdu křesťan, odmítá to, co nepřivádí k Bohu--

akorát,že každý to vnímá jaksi odlišně např. pro někoho je Bůh všudupřítomný,pro tebe zřejmě v praxi ne ,když lze od něj odejít někam mimo.Ty máš určitou představu o Bohu moje je zase jiná 


--Ani hïnduismus, ani šintoismus, ani buddhïsmus k Bohu = Hospodinu nepřivádí--

Žid,který vyznává Hospodina a jeho náboženství je starší než tvoje ti taky řekne že tvoje víra tě k němu nepřivede
Nikde taky není řečeno,že zrovna Hospodin je totožný se Stvořitelem vesmíru a nejde jen o představu starých Židů podobně jako jiní starověcí bohové



--Já neodsuzuju ty lidi, ti jsou akorát někam zavlečení,--

Proč by měli být zrovna zavlečení? Prostě se narodili do kultury kde převažuje toto náboženství .Uvažolovala si někdy nad tím jak by jsi mluvila kdyby ses narodila třeba v muslimské rodině? Pak by bylo pro tebe s tímto myšlením zřejmě okultní i křesťanství


--ale to náboženství, které má na svědomí ďábel,--

 to ti zřejmě sdělil on sám osobně viď:-)


-- Najdi si na netu svědectví bývalých buddhistů.

pár jsem jich četl ,stejně jako i bývalých protestantů,katolíků či jehovistů .Pokud už někdo toto vystavil na net, většinou to mělo jasný  účel jak někoho vmanipulovat do propagované víry či organizace jako té nejlepší  a přitom pošpinit konkurenci    

--Žádný strach mi nepodsouvej, ten nemám z ničeho, protože Bůh je se mnou a vždycky mi pomáhá, protože jsem Jeho dítě a věřím Mu.--
 
tedy takový amulet či fetišistická pomůcka.V okamžiku smrti se odělí zrno od plev a ukáže se co ti z toho zbyde 

--O nevědomosti bych pomlčela --

řadit jiná náboženství automaticky mezi okultismus je pro mě nevědomost respektive zaslepenost vlastní vírou 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pátek, 06. březen 2009 @ 12:38:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Mysli si, co chceš, Nulo, nemám čas rozebírat větu po větě. Jen snad jedno - ano, v okamžiku smrti se skutečně oddělí zrno od plev. Nepřeju ti, abys byl mezi plevami.Ale máš svobodu se rozhodnout.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 06. březen 2009 @ 13:10:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 --ano, v okamžiku smrti se skutečně oddělí zrno od plev. Nepřeju ti, abys byl mezi plevami.--

těmi zrny a plevami bylo myšleno něco jiného než lidé

--Ale máš svobodu se rozhodnout.--

pěkně vypečená svoboda v církevné pojetí -rozhodeš se špatně a hned tě strkají navěky do pekla. Ono už  žádné rozhodování nemůže být svobodné protože je ovlivněno vnějšími okolnostmi i samotnou existencí jednotlivce


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pátek, 06. březen 2009 @ 12:16:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

O okultismu nemluví, ale varuje před vzýváním jiných bohů, a to dost důrazně. Takže to, co jde proti Bohu, je okultní včetně zenu. Sama jsem kdysi z nevědomosti praktikovala jógu. Dokonce jsem jako ostatní říkala ty známé slova - óm mani Padme, húm. Samozřejmě jsem to pak Bohu vyznala. Každá meditační technika, při které se vyslovuje nějaká mantra, je okultismus, to mi nevymluvíš. Je to vzývání démonů, a mantra, kterou jsem uvedla, oslavuje Lotosový květ = Buddhu.

Neodsuzuju všechno východní a nejsem xenofobní ani arogantní. Myslím, že naopak ty přílišnou liberální zaprděností (ať použiju tvůj originální výraz) Pánu radost neuděláš.

Irena



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 06. březen 2009 @ 16:29:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
varuje před vzýváním jiných bohů, a to dost důrazně

No, a ted je otazka, jestli ten zen-buddhismus obsahuje nejaky takovy vzyvani cizich bohu - zaprve - a zadruhy, jestli Tomas Halik neco takovyho skutecne dela. Pokud Zen nema nejakeho osobniho boha, tak dost dobre nechapu, jak bys chtela ten zakaz vzyvani jinych bohu porusit.

Takže to, co jde proti Bohu, je okultní včetně zenu.

Co treba marxismus? Je okultni? Myslim, ze vetsina lidi s alespon zakladnim vzdelanim z filozofie by marxismus mezi okultni systemy nezaradila.

Každá meditační technika, při které se vyslovuje nějaká mantra, je okultismus, to mi nevymluvíš.

Ja ti nevim, okultismus je spis evropskej termin, takze mi neni jasny, jak by do toho mohly spadat vychodni systemy. Jo, a samozrejme, pokud se zabejcis, ze ti neco nevymluvim, tak ti to samozrejme nevymluvim - nezbytnou soucasti jakekoli vymeny nazoru je dobra vule na obou stranach. Pokud ty k veci pristupujes uz s tim postojem, ze si budes trvat na svym, i kdyby trakare padaly, tak to samozrejme muzes, ale pak samozrejme nema smysl, abys predstirala, ze se mnou vedes diskusi...

Myslím, že naopak ty přílišnou liberální zaprděností (ať použiju tvůj originální výraz) Pánu radost neuděláš.

Liberalni za*****nost? Co to je? za*****nosti jsem myslel takovej ten postoj, ze za spravny a pripustny uznavam jen to, co dobre znam, a je-li neco jen krapitek cizi, tak to hned odmitam jako zle, osklive a blbe.

Aviaf


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 18. březen 2009 @ 08:05:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Omlovám se za pozdní reakci, nestíhám.

Jen to shrnu: ať si Halík medituje, nad čím chce, on za to jednou ponese odpovědnost. Já nejsem liberální, proto věřím, že tyhle meditační techniky jsou pro křesťana zbytečné, mně osobně bohatě stačí modlitba. V rámci studia jsem také prošla různými tréninky, ale já sama je nepoužívám. Neodmítám cizí věci, pokud nejdou proti Bohu, ale zenové a jiné meditace (např. s cílenými dýchacími technikami, kdy se člověk může dostat mimo vědomí), vždy odmítat budu. Ke svému životu je nepotřebuju. Takže v tomto případě si skutečně budu stát na svém. Jinak se ráda nechám poučit, např. pokud půjde o ekonomiku, která není mojí parketou, nebo o historii:-).

Irena


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: dalibor_drobny v Pátek, 06. březen 2009 @ 16:35:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ve Vašem případě se jedná o naprostou neznalost věci: zen nevzývá žádné bohy a nepoužívá žádné mantry. Zajímalo by mne tedy v tomto případě, jaké máte nyní námitky proti zenu. Ne že bych byl jeho zastáncem, spíše naopak, ale zajímá mne Vaše zdůvodnění "špatnosti" zenu z hlediska křesťana, když se Vaše námitky ukázaly jako liché.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Čtvrtek, 12. březen 2009 @ 14:42:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
'námitky proti zenu'

Zen je japonská odnož budhismu. Pokud vím, základem budhismu jsou čtyři "pravdy". Jsou to zhruba: 1) život je utrpení 2) utrpení má příčinu v touze po životě 3) utrpení lze odstranit odstraněním té touhy 4) existuje cesta k ukončení utrpení (osmidílná). Shrnuto: lze se zachránit vlastními silami.

Oproti tomu v křesťanství jde o záchranu Boží zásahem. Mě osobně to trochu připomíná problém Zákona. Někteří doufali, že činěním skutků Zákona dojdou ospravedlnění před Bohem. Takových 613 (ne)snadných kroků k obejití Boha na cestě k záchraně.

Proti tomu, co doporučuje budhismus (lépe řečeno proti tomu, co znám) nic moc nemám. Ale celková směrování (jak jsem popsal) není podle mě (!) úplně správné. Samozřejmě je otázka, zda Halík to vzal jako celek (což si nemyslím) nebo praktikoval pouze nějaké prvky (pak sedí avifovo přirovnání k joggingu).


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: dalibor_drobny v Čtvrtek, 12. březen 2009 @ 14:56:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za reakci. Myslím, že zen (čchan) je poněkud odlišný od klasického (thérávádového) buddhismu a má mnohem více specifikum směrem právě k psychofyzickému-cvičením, ovšem s přesahem do duchovní roviny. Pokud to dobře chápu, jeho záměrem je vyjít z "podmíněnosti" tímto světem za pomoci technik vysvobozujících právě z oné "podmíněnosti". Je otázkou, nakolik se těmito technikami člověk dostává mimo svoji vlastní vědomou kontrolu, zde by případně mohlo čekat nějaké nebezpečí, překračuje-li člověk svoje přirozené vědomí "někam do neznáma".


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 18. březen 2009 @ 08:06:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Odpovídám výše Aviafovi, myslím, že je to dostatečná odpověď i pro Vás.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 06. březen 2009 @ 19:44:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--O okultismu nemluví, ale varuje před vzýváním jiných bohů, a to dost důrazně.--

jak známo buddhismus se obejde klidně  bez bohů,Halík taky cizí božstva nevzívá..Jinak před jinými bohy vlastně varuje každý bůh -holt konkurence:-)

-- Sama jsem kdysi z nevědomosti praktikovala jógu.--

A je to tady...nějak se ti v tom nedařilo,čekala jsi zřejmě od toho více  takže to dneska u druhých kritizuješ ,zřejmě aby ses sama před sebou cítila jak si po letech někde duchovně  výše ...přímo spasené Boží dítě  narozdíl od jiných neznabohů 

 --Dokonce jsem jako ostatní říkala ty známé slova - óm mani Padme, húm.Samozřejmě jsem to pak Bohu vyznala.--

no tvoji démoni s tebou pěkně cvičí..


--- Každá meditační technika, při které se vyslovuje nějaká mantra, je okultismus, to mi nevymluvíš. Je to vzývání démonů,--

:-)) mantra slouží buddhistům především ke zlidnění mysli ,obsah ani není důležitý .Často opakovaná modlitba se vlastně také stává mantrou

 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 18. březen 2009 @ 08:12:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Nulo, NIC není tady. O daření nebo nedaření nejde, jde o samotnou techniku jógy. Duchovně výše ale rozhodně jsem, protože tehdy jsem nebyla znovuzrozená, zatímco dnes, chvála Bohu, jsem. A ano, JSEM SPASENÁ -  nezáviď:-) (můžeš být taky)

Démoni se mnou rozhodně necvičí, na mě nemají žádné právo, naopak autoritu nad nimi mám já, a buď si jistý, že když je potřeba, používám ji - Mk 16, 15 nn.

Jinak nemám, co bych ti dále napsala.

I.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Michal Semín: Ve službách ducha doby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 18. březen 2009 @ 08:57:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

--O daření nebo nedaření nejde, jde o samotnou techniku jógy.--

to je jedno jak si to pojmenuješ někdo to provozuje celý život a je spokojený,tebe to z nějakého důvodu neuspokojilo tak jsi začala hledat jinde  či si narazila na něco chutnějšího. To jiné ti přineslo větší uspokojení a potěšení asi jako když dítě objeví novou hračku  

--Duchovně výše ale rozhodně jsem, protože tehdy jsem nebyla znovuzrozená, zatímco dnes, chvála Bohu, jsem.--

vždyť jsem to napsal -celé je to založené na pýše,iluzi jakéhosi  duchovního postupu,aby se někteří lidé mohli cítit,že jsou na tom lépe než ostatní .Kvůli tomu jsou schopní posílat ostatní i do pekla.      


--A ano, JSEM SPASENÁ -  

ve tvém myšlení určitě,tam je možné prakticky všechno .A klidně ti to může potvrzovat celý svět i když ve tvém případě k tomu stačila už jedna kniha (její účelový výklad)  a tvůj sbor no a bylo vymalováno.Zkrátka jen věříš,že si spasená  a to ti vydrží zřejmě do smrti.  


--nezáviď:-) --

z mého pohledu není ani co

--(můžeš být taky)--

na takové hrátky na Slepou bábu, čisté a špinavé prádlo jsem už jaksi starý nebo málo potrefený 


]


Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy