|
Právě je 529 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116888207 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Kdo je k Bohu nejblíže?
Vloženo Čtvrtek, 20. květen 2010 @ 22:30:50 CEST Vložil: Olda |
poslal cizinec Člověk je stvořen Bohem a je daleko od Boží slávy. Někteří lidé si uvědomují, že žijí bez Boha. Někdy je to proto, že mají rozum a podívají se kolem sebe, dojde jim, že tu nejsme náhodou, jindy proto, že jsou od mala vychovaní k úctě před Bohem.
Ať tak nebo tak, takoví lidé mají přirozenou tendenci jít blíž k Bohu. Hledají způsoby, jakými by se Bohu přiblížili. Nejčastejším způsobem, jakým se lidé blíží Bohu, jsou všelijaká náboženská pravidla a činy. Dlouhé posty o samotě. Dokola opakované modlitby. Seznamy příkazů a zákazů.
Ve skutečnosti lidé hledají Boha a opravdu je to tak, že někteří jsou Bohu blíže a někteří hledají na druhé straně. Kdo je tedy Bohu nejblíže? Kdo nám nejlépe může pomoci, pokud potřebujeme u Boha přímluvu?
Před nedávnem tu napsal oko v článku "Úcta ke svatým po katolicku" následující představu:
Svatí v nebi jsou Bohu nejblíž. Proto jsou svatí. A Bohu nejblíže ze všech lidí je Kristova matka Maria. Můžete s tím souhlasit, nebo nesouhlasit - polemizovat.
A protože nabídnul možnost polemizovat a nesouhlasit, rád ji využiji a také použiju obraz z reálného světa.
Představte si, že budete cestovat do Prahy, na Hrad, do katedrály svatého Víta. Pojedete z různých končin země, z Brna, Prahy, Plzně či Ostravy. Na cestě, na kterou se všichni vydají, se lze bavit o tom, kdo je nejblíže. Pražáci budou na začátku cesty nejblíž a Ostravaci nejdale. Jak to ale bude ve chvíli, kdy dorazi všichni do Prahy, na Hrad, do katedrály? Kdo z nich bude blíže katedrále?
Stejné je to v duchovním světě. Lidé začnou hledat cestu k Bohu a když se na tu cestu dostanou, jsou blíže nebo dále od Boha. Když se k Bohu přiblíží, Bůh se přiblíží k nim.
Pak ale přijde doba, kdy člověk slyší evangelium, tu Boží moc ke spasení. Když člověk přijme evangelium, přijme Boží spravedlnost a spasení, je ukryt spolu s Ježíšem v Bohu.
Pro ty, kteří přijali Kristovu spravedlnost a jsou s Kristem ukryti v Bohu už neplatí že by jeden byl blíž Bohu než jiný, že by měl jeden lepší přístup k Bohu a jiný horší. Tak, jako u lidí, kteří vstoupili do katedrály nejde říci, kdo z nich je blíže katedrále, tak u lidí, kteří jsou skryti v Bohu nejde říci, kdo z nich je blíže k Bohu a kdo dále.
Proto pamatujte, že vy, kdysi tělem pohané - které takzvaná obřízka na těle, učiněná rukou, nazývá neobřízkou - jste byli v té době bez Krista, odcizení od společnosti Izraele, cizí vzhledem k zaslíbeným smlouvám, nemající naději a bez Boha na světě.
Ale nyní, v Kristu Ježíši, jste vy, kteří jste kdysi byli dalecí, učiněni blízkými skrze Kristovu krev. Vždyť on je náš pokoj; on, který učinil z obojího jedno a zbořil zeď rozdělení. Svým tělem zrušil nepřátelství, totiž Zákon přikázání spočívající v ustanoveních, aby z těch dvou stvořil sám v sobě jednoho nového člověka. Tak způsobil pokoj a v jednom těle to obojí usmířil s Bohem skrze kříž, kterým to nepřátelství zahladil.
A když přišel, vyhlásil pokoj vám, dalekým i blízkým, neboť skrze něho máme všichni v jednom Duchu přístup k Otci. Již tedy nejste cizinci a přistěhovalci, ale spoluobčané svatých a členové Boží rodiny.
Byli jste postaveni na základ apoštolů a proroků, zatímco úhelným kamenem je sám Ježíš Kristus, v němž se celá stavba spojuje a roste ve svatý chrám v Pánu, v němž se i vy společně budujete, abyste byli Božím příbytkem v Duchu.
|
Re: Kdo je k Bohu nejblíže? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 21. květen 2010 @ 08:50:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Být dál od Boha, nebo naopak blíže k Bohu není v duchovním světě otázka prostorové vzdálenosti.
Je to otázka intenzity vztahu. Intenzita vztahu se může měnit: může růst, může také skomírat (tam, kde láska vychládá).
..."Nejčastejším způsobem, jakým se lidé blíží Bohu, jsou všelijaká náboženská pravidla a činy. Dlouhé posty o samotě. Dokola opakované modlitby."...
Jak se blížit Bohu, nám svým životem ukazuje Pán Ježíš. Nepodceňujme jeho příklad. On odcházel do samoty a modlil se. On se také postil. Modlitba a půst nás vzdalují nadvládě přirozeného člověka v nás. Nelze duchovně růst, nelze se Bohu přiblížit bez pravidelné modlitby a postu (tak jako nikomu nestačí se najíst jen jednou za život). Jsme lidé nedokonalí, různě blízko Bohu. Různě usilujeme o to, konat ve svých životech Boží vůli. Jakékoli seznamy "příkazů a zákazů" (Desatero) jsou pro nás jen praktickým orientačním vodítkem, že jdeme správným směrem.
Nad otázkou blízkosti Bohu se už zamýšlela kterási katolická svatá, tuším Terezie. Až se po smrti dostaneme k Bohu, budeme Bohem zcela naplněni. Každá nádoba duše až po okraj. Velká i malá sklenice budou plné, nebude v nich však stejně. Každý z nás pojme jen tolik Boží milosti, kolik je schopen, nakolik stačil duchovně vyrůst. Velikostí obsahu těchto nádob duše porovnáváme obrazně blízkost Bohu. No a my katolíci věříme, že Mariina "sklenice" je co do obsahu největší. Že přes její skromnost, tichost, nenápadnost a poslušnost vyrostla ve svém vztahu k Bohu nejvíc ze všech lidí. Bůh si ji zamiloval a ona milovala Boha.
|
Re: Re: Kdo je k Bohu nejblíže? (Skóre: 1) Vložil: Lu v Pátek, 21. květen 2010 @ 10:57:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bůh si ji zamiloval a ona milovala Boha.
Tebe si, Oko, Bůh nezamiloval ?
Omlouvám se Cizincovi za prozrazení správné odpovědi pod apokalyptickým článkem a zárověň děkuji za 1 s * ;-)))
|
]
|
|
Re: Kdo je k Bohu nejblíže? (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pátek, 21. květen 2010 @ 12:42:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Je to tak, Toníku,
svatý věřící narozený znovu z vody a Ducha, který byl ponořen do Krista a umístěn do Jeho Těla, který je v Kristu nejen pozičně. ale i dispozičně jakoby nemohl být Bohu blíž nebo dál než jiný věřící a svatý, poněvadž je prostě v Něm/Bohu - uvnitř a má v sobě svědectví Ducha ve svém duchu o tom, že je Boží dítě. Je součástí velké Boží rodiny a má podíl/účast na jejím nevystižitelném bohatství Kristovu.
Ale i v rámci těchto objektivních skutečností a podmínek právě s ohledem na to, že jsme Boží děti a náš život je skrytý s Kristem v Bohu, může být jedno dítě blíže a jiné ne tak blízko Bohu. Tady totiž nastupují subjektivní skutečnosti prožívání Boha v Kristu jako našeho života, které působí ve spolupráci s Bohem růst věřícího v životě, tj. růst Krista coby semene Království v něm a v tomto růstu, který dává Bůh, a ohledně dospívání a zrání v božském životě záleží na každém jednotlivém Božím dítěti, jaké podmínky pro růst Božího semene ve svém srdci vytvoří a jestli v době skonání věků, tj. v čase sklizně bude zralý nebo ještě ne.
A aby to nebylo zas až tak jednoduché, ohledně místa, které zaujmeme ve věčnosti/v Království ve vztahu a blízkosti vůči Bohu, jak naznačuje Pán Ježíš, může být nebo je předurčena Bohem Otcem - viz Mt 20:20-23 Tehdy k němu přistoupila matka synů Zebedeových se svými syny, klaněla se mu a o něco ho žádala. On jí řekl: „Co chceš?“ Řekla mu: „Ustanov/řekni, aby ve tvém království tito dva moji synové usedli jeden po tvé pravici a druhý po tvé levici.“ Ježíš odpověděl: „Nevíte, co žádáte. Můžete pít kalich, který mám pít já*var.: [+ , nebo být pokřtěni křtem, kterým jsem já křtěn]?“ Řekli mu: „Můžeme.“ Řekl jim: „Můj kalich sice pít budete*var.: + a křtem, kterým jsem křtěn, budete křtěni, ale není mou věcí, abych dal někomu usednout po mé pravici a po mé levici, neboť tam usednou ti, pro které je to připraveno od mého Otce.“
"Potíž" je v tom že Pán se za mě k Bohu přibližovat nebude a nakolik se přiblížím já, je na mně, nikoli na Pánu a o této věci ví a zkoumá ji v Trojici především Otec, který tudíž nejen ví, ale i dává/určuje, kde kdo bude - nyní i ve věčnosti. A tak se může docela dobře stát, že někdo může být a bude v Bohu nalezen blíže než Marie - matka Ježíšova. Bůh Otec ví. My se to dozvíme, až tam budeme.
Tož tak.
willy |
|
|
Re: Kdo je k Bohu nejblíže? (Skóre: 1) Vložil: leonet v Pátek, 21. květen 2010 @ 21:35:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj, nezáleží na místě, ale jsi li na cestě k němu. Někdo může být velice blízko, nebo jak říkal C.S.Lewis na nejvyšším vrcholu, Ale blíže mu je vždy ten, kdo je sice z pohledu jiných daleko, nebo velice nízko, ale přtom jde s měrem k němu.
PS. Mnohokrát jsem slyšel: musíš mět k němu ten správný vztah, žít s ním a modlit se každý den, atd. A přitom si žili ty své životy podle sebe. Takže ani na vztahu tak moc nezáleží, a na čem skutečně záleží ti může ukázat pouze On.
PS 2: Miluješ Jeho vůli? |
|
|
Re: Kdo je k Bohu nejblíže? (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Sobota, 22. květen 2010 @ 10:16:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Exodus
34:35 -
Izraelci spatřili Mojžíšovu tvář a viděli , jak mu kůže na
tváři září. Proto si Mojžíš dával na tvář závoj, pokud nešel mluvit s Hospodinem .
Mojžíš byl blízko Bohu a zářil. Lidé, kteří žijí v blízkosti Boha září. Rádi se s nimi setkáváme, rádi je vidíme a posloucháme jejich svědectví o Bohu.
|
|
|
Re: Kdo je k Bohu nejblíže? (Skóre: 1) Vložil: Irena v Sobota, 22. květen 2010 @ 15:04:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj,
pravdivý článek, díky za něj. Ještě dodám: mně zas vštěpovali, že svatí jsou ti, kteří žili už tady na zemi vzorným životem, v sebepřemáhání (nic proti němu, pokud je biblické), v sebeobětování Bohu - ve smyslu, že přijmou i nějakou smrtelnou nemoc, aby si víc zasloužili nebe a "pomohli" nějakou dušičku vysvobodit z očistce. Podobně se obětovala i Terezie od Ježíše, i když myslím, že zbytečně, uvážíme - li, že očistec neexistuje (a už vidím tu smršť, která bude operovat Makabejskými:-)).
Kdyby si lidé uvědomili, že Ježíš už VŠECHNO udělal, že my k tomu nemůžeme přidat ani ťuk, možná by mnohému nedorozumění předešli. Tak je lepší argumentovat veršem od Pavla, že i on musí přidat to, co chybí do utrpení Kristových. No, stačí si vyhledat verše v kontextu a lehce by zjistili, že tenhle verš se týká evangelizace a s ní spojených utrpení, ne např. toho, že řeknu - "ano, Ježíši, chci mít rakovinu, abych také přidal nějaké to utrpení, to, co Tys už nestihnul":-)
Chvála Pánu za Jeho milost a Jeho jednání!
fanynka Irena:-) |
|
|
|
|