Teologie: Chiasmus v Bibli, co to je?
Vloženo Pátek, 23. září 2005 @ 21:49:50 CEST Vložil: Karels |
Karels poslal:
Chiasmus v Bibli, co to je?
Protože jsem se několikrát zmínil o chiasmu v Bibli, bylo by záhodno vysvětlit, co to vlastně je. Je to určitý literární útvar, určitá literární struktura, která ale nebyla pouze vlastní biblickým textům. Mám knihu, která dokazuje, že tato struktura byla nalezena také v babylonských textech.
Oč se tedy přesně jedná? Samotný chiasmus je obvyklá stylistická figura, charakeristická pro starověké texty. Název této stylistické figury je odvozen z tvaru řeckého písmene chí (X), a to podle propojení významů „do kříže“.
Příklad v Bibli:
„Kdo prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita…“ (Gn 9:6)
Pro tento jazykový jev, budu muset tento verš přeložit doslova:
„(Kdo) Prolévá krev člověka, skrze člověka jeho krev bude prolita“
Chiasmus je takový:
(Kdo) Prolévá krev člověka
×
skrze člověka jeho krev bude prolita
Anebo se to dá vyložit takto:
(Kdo) Prolévá – a
krev – b
člověka – c
skrze člověka – c´
jeho krev – b´
bude prolita – a´
Potom by ta věta vlastně vypadala takto – „a b c, c´ b´ a´ “ V tomto souvětí má každý větný člen svého „partnera“ v následující větě. Takže ke slovům (Kdo) Prolévá je jeho partnerem vůči slovnímu spojení v následující větě – bude prolita atd.
Říkáte si možná, vážení čtenáři, k čemu je to dobré. Možná jste už o tom někde zaslechli, ale nechápete, jaký to má význam. Vemte to jako fakt, že se ty texty učily na zpaměť. Asi to nějakým způsobem pomáhalo si zapamatovat, ty biblické texty mnohem rychleji, což je mé vysvětlení. Další z vysvětlení je takové, že je to jednoduše literární útvar typický pro starověké texty.
Jenomže ono se tady nejedná pouze o souvětí, ale tady se nám jedná o celé části Svatých textů Bible. Pěknou ukázkou chiastické struktury v Novém zákoně můžeme nalézt v Janově evangeliu, konkrétně v Janově prologu. (Jan 1:1-18)
Chiastická struktura této části Božího slova by měla nejspíš tuto podobu:
A. Slovo bylo s Bohem
(1,2)
B. Jeho úloha ve stvoření
(3)
C. Dar lidem (4,5)
D. Svědectví
Jana Křtitele (6-8)
E. Slovo
přichází na tento svět (9-11)
F. Děti
Boží (12,13)
E. Vtělení
(14)
D. Svědectví
Jana Křtitele (15)
C. Dar lidem (16)
B. Jeho úloha ve
stvoření (17)
A. Syn se svým Otcem (18)
Ta jednotlivá čísla v závorkách jsou jednotlivé verše. Oč tedy jde? Obvykle tyto literární struktury mají jakýsi směr, ke kterému se ubírají. Je to ten vrchol textové „pyramidy“. Což je ta část označená písmenem F. A jsou to verše – „Těm pak, kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími dětmi. Ti se nenarodili, jen jako se rodí lidé, jako děti pozemských otců, nýbrž se narodili z Boha.“ (Jan 1:12-13)
Tento „vrchol“ takové textové „pyramidy“ podle biblických vykladačů, má být tou nejdůležitější zprávou, nejdůležitějším poselstvím. Vysvětleno jasně: abychom se stali Božími dětmi, abychom se mohli znovu narodit, bylo potřeba, aby na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha … , a také aby, se milost a pravda stala skrze Ježíše a On, Ježíš byl v náruči svého Otce. To všechno je tady proto, abychom se stali Božími dětmi!
Všechno z Božího slova je podstatné, i v tomto Janově prologu, ale přece jenom. Jan vidí ty nejdůležitější věci v tom, že se lidé narodí do Boží rodiny a to ostatní z tohoto textu Božího slova (Jan 1:1-18) je jakýmsi komentářem, vysvětlením, jak se to mohlo stát.
Pro jasné vysvětlení. Větší literární celky, mohou být napsány tímto druhem literárního stylu. V takovém případě hledáme vyústění, směr, kam se biblický text ubírá. A to má být to nejdůležitější, oč pisateli šlo. Je to ten vrchol té pomyslné textové "pyramidy". V našem uvedeném příkladu je to část označená F.
Jsou nějaká úskalí takového způsobu výkladu Božího slova? Možná ano. Protože Boží slovo není napsáno jako nějaký „zákoník práce“. Proto i když objevím nějakou chiastickou strukturu Božího slova, nemusím se přesně „trefit“, že zrovna ten vrchol textové „pyramidy“ je tady tento a neleží někde jinde. V tomto případě, v Janově prologu je to zjevné a transparentní. Ale u jiných částí Božího slova to vyžaduje kus poctivé práce s biblickým textem.
I přesto všechno si myslím, že je to opět jeden z nových způsobů, jak pochopit Boží jednání s člověkem. S člověkem, který byl hříšný a byl to Bůh, který se stal člověkem, aby ho z této hříšnosti vysvobodil. A uvedl ho do slávy Boží synů.
S pozdravem a přáním pokoje, Karels
|