Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Klaudie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 430093, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 558 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano
oko
Ekrazit

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116858245
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?
Vloženo Pátek, 05. červenec 2002 @ 08:07:03 CEST Vložil: Pisnicka

Studijní materiály poslal Krestan

  O svátku svatých Cyrila a Metoděje   Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?   V Církvi Boží bylo a je zbožným zvykem slavit památku toho kterého světce v den, který se nějakým způsobem k němu zvláště vztahuje. Bývá to obyčejně den jeho zesnutí (tj. narozenin pro věčný život) a ještě častěji den jeho svatořečení (což bývá spojeno s translací /čili slavnostním přenesením/ svatých ostatků; nebo s tzv. "nalezením ostatků"). Také bývá den památky světce v den, kdy se udál nějaký velký zázrak v jeho životě (např. navštívení Matky Boží) a nebo zázrak vykonaný tímto světcem po jeho zesnutí, a konečně slavíváme památku řady svatých v den, kdy se koná památka svatého, jehož jméno nosili. Mnoho svatých má v průběhu roku několik památek. Podstatné je, aby den konání památky byl určen v církevní jednomyslnosti a aby motivy byly čisté (tedy cílem musí být výhradně oslava svatého, skrze něhož oslavujeme samotného Boha, jenž toho svatého sám proslavil). Pak můžeme doufat, že se Církev nebeská spojuje s Církví pozemskou a "Bůh podivuhodný ve svatých svých" je oslavován na nebi i na zemi. A v tomto bodě se stává římsko-katolický svátek cyrilometodějský a jeho červencové datum pro pravoslavné nepřijatelný. Za prvé bylo toto fiktivní datum ustaveno v církvi nepravoslavné čili heretické (heterodoxní), už to je pro autentickou křesťanskou Církev důrazným vybídnutím k největší zdrženlivosti. O nějaké církevní jednomyslnosti zde tedy nemůže být ani řeči. Za druhé byl termín toho svátku určen bez jakékoliv souvislosti s životem svatých slovanských apoštolů i mimo jakoukoliv souvislost s cyrilometodějství obecně. Naopak tento svátek byl stanoven účelově s úmyslem zastínit památku Mistra Jana Husa (koná se den nato v den jeho upálení dne 6. července); oslava svatosti cyrilometodějců měla posloužit latinské církvi k odvedení pozornosti lidu od oslav svatosti nepohodlného světce (Mistr Jan Hus je i mezi mnoha pravoslavnými křesťany uctíván spolu s Jeronýmem Pražským jako pravoslavný světec), a potažmo mělo ustavení letní slavnosti svatosti sv. Cyrila a Metoděje vést k úplné likvidaci svaté památky kostnických mučedníků; jen patrně kvůli tomu se latinská církev náhle rozpomenula na tyto byzantské svaté, které dříve prohlašovala za kacíře (heretiky) (viz též o tom pozn. pod čarou). Výše řečené není obtížné doložit. Oslavy sv. Cyrila a Metoděje se ihned po jejich vyhlášení v katolické církvi začaly konat s velikou pompézností – včetně průvodů, alegorických vozů atd. s evidentní snahou vytlačit z povědomí lidu slavení památky následujícího dne. Pokud je den konání památky některého svatého ustanoven s takovými motivy, jež jsou evidentně v rozporu s křesťanskou duc*****stí a etikou, jedná se vlastně s boj proti svatosti některého ze světců – tedy potažmo o zápas s Bohem. Z těchto příčin je přijetí takto ustanovené památky a tudíž účastnění se takovýchto "oslav" pro pravoslavného křesťana zásadně nepřijatelné. Je třeba mít na paměti, že i když v současnosti již nemá oslava svatých slovanských apoštolů u dnešních latiníků tento protihusovský osten, duch, v němž byla tato památka ustanovena, trvá a není pro pravoslavného přijatelné přijmout na tomto duchu účast. Za třetí – pravoslavní mají vlastní den oslavy svatých Cyrila a Metoděje. Je to den 11. května (tj. 24. května dle obč. kalend.) Tento den je určen jak v církevní jednomyslnosti (ve všech slovanských pravoslavných církvích), tak i ve správném duchu. Víme, že svatí bratři ze Soluně přišli na Velkou Moravu na jaře r. 863. Podle tradice to bylo právě v tento den – 11. května. Toto datum je tedy oslavou začátku jejich svatého a Bohem požehnaného díla zde na Moravě. Proto vidíme tento den ve spojitosti s jejich životem – dokonce s tím nejdůležitějším, ba přímo zázračným, tedy s položením základů slovanského Pravoslaví, které má být dle starých proroctví poslední a nejvyšší větví z kmene křesťanské orthodoxie a má sehrát klíčovou úlohu v zápase posledních křesťanů s přišedším *****m. Můžeme se proto směle domnívat, že v tento den se při oslavě svatosti svatých věrozvěstů slovanských spojuje Církev nebeská s pozemskou a že v tento den sestupuje na slavící lid Církev Boží zvláštní požehnání svatých Cyrila a Metoděje. Pozastavme se ještě u toho dne 11. května. Je dnes celkem lhostejné, jestli skutečně přesně na tento den překročili svatí bratři hranice Velké Moravy či zda právě v tento den prošli otevřenou branou hlavního města moravského a byli vítáni knížetem svatým Rostislavem. Podstatné je, že v Církvi je spojeno toto datum se zahájením jejich díla, které přineslo spásu Slovanům. Pozoruhodný je i další rozměr tohoto svátku – na tento den připadá podle pravoslavného kalendária ještě jedna památka: slavnost města Cařihradu (Konstantinopole), což je vlastně byzantský státní svátek, který vstoupil v rámci byzantského pojetí symfonie státu a Církve i do kalendáře církevního. Skutečnost, že v tento státní byzantský svátek zahájili na Moravě své požehnané misijní dílo (anebo že Církev později tento svátek spojila se zahájením tohoto díla) není jistě nic náhodného. Zní tu srdečný vztah k »druhému Římu« – Konstantinopoli. (Slavný »první Řím« nevyslyšel prosby Moravanů o křesťanské misionáře, čímž fakticky odevzdával Moravu do rukou Frankům a upíral Moravě samostatný církevní i národní život.) Zaznívá zde vděčnost k Byzanci a ve spojení data zahájení cyrilometodějské mise s datem oslav »druhého Říma« vnímáme i určitý osten namířený proti »starému Římu« – vždyť vztahy Byzance s Římem nebyly nejlepší a jednoznačně již v době cyrilometodějské mise reflektovaly vznikající rozkol věroučný (dogmatický) a církevně disciplinární, předznamenávaly rozkol právní (1054) a mířily k rozkolu faktickému (křižácké války – 1204 – přepadení Konstantinopole římskými křižáky: 12. dubna 1204 byl Cařihrad zákeřně přepaden, nemilosrdně vyloupen a zneuctěn. Barbarští dobyvatelé brali vše, co se třpytilo, a ničili vše, co nemohli odnést. Pobíjeli muže, ženy, děti i starce. V historických řeckých zprávách se zdůrazňuje, že latinští křesťané běsnili mnohem hůře než všichni dřívější pohanští útočníci dohromady. ). V podstatě bychom mohli památku sv. Cyrila a Metoděje slavit třeba každý měsíc pátého nebo jiného dne (konec konců bychom jim mohli zasvětit i den v týdnu; např. sv. Mikuláši je zasvěcen každý čtvrtek). To je ovšem teorie, která by musela být přijata jednomyslně pravoslavnými u nás i ve světě, abychom ji mohli přijmout jako součást pravoslavné zbožnosti. 5. červenec je však zcela římsko-katolickým svátkem a k jehož přijetí nemají pravoslavní důvod.


Hlavní pravoslavné cyrilometodějské svátky:

  • 14. února (tj. 27.2. dle obč. kalend.) je samostatný svátek sv. Cyrila (dříve Konstantina), památka zesnutí (+ 869)
  • 6. dubna (tj. 19.4. dle obč. kalend.) je samostatný svátek sv. Metoděje, archiepiskopa moravského; památka zesnutí (+ 885)
  • 11. května (podle pravoslavného církevního kalendária, tj. 24. května dle současného občanského kalendáře) – příchod svatých soluňských bratří z Byzance na Velkou Moravu roku 863.
Poznámky pod čarou

1.) Např. Papež Jan X. (914–928) v listě z r. 924 zazlíval Chorvatům, že se odvolávají na Metoděje, kterého on, papež, prý v žádné knize mezi svatými nenachází. Papež Alexandr II. (1061–1073) dokonce nazval v roce 1069 svatého Metoděje kacířem. Atd.
V latinských misálech určených pro diecézi olomouckou z let 1499 a 1505 a stejně i v misále pro arcidiecézi pražskou v roce 1522 není o svatém Cyrilu a Metoději už pražádné zmínky. Teprve když v 19. století národní buditelé obnovili jejich památku v našem národě a vznikla obava, že by to snad mohlo vyvolat lidové hnutí ve prospěch pravoslavné církve, a když mimoto se v národě vzmáhal kult Mistra Jana Husa, začala si církev latinská obou světců opět všímat, až konečně papež Lev XIII. okružním listem „Grande munus“ ze 30. září 1880 vyzdvihl – ovšem nevěcně a nevědecky – zásluhy svatých bratří. Tento papež stanovil svátek svatého Cyrila a Metoděje na den 5. července, ačkoliv ten den nijak nesouvisí s jejich životem; stalo se to jedině za tím účelem, aby se jednak latinská církev jevila jako ctitelka svatých soluňských bratří, a potom též aby byl 6. červenec, den umučení Mistra Jana Husa, zatlačen do pozadí. Zpět do textu   Zdroj: Křesťanská orthodoxie – Pravoslavné křesťanství východní

"Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy