poslal Nepřihlášený
Teologie
Teologie
se snaží říci něco o Bohu,a o tom,jaký Bůh
je. Přesně vzato znamená proto teologie řeč či mluvení
o Bohu. Bůh je předmět teologie,a naše gramatické výpovědi
o Bohu se pokoušejí sdělit něco o skutečnosti Boha. Slova
jako „Mesiáš“ nebo „Spasitel“ jsou myšlenky o boží
skutečnosti,jak je vidíme v Ježíši Kristu. Vezměme
jako příklad prohlášení,“Ježíš je
můj Spasitel“.
To nás okamžitě staví před otázku,do jaké míry souhlasí tato výpověď se skutečností. Bereme-li to prohlášeni vážně, vynoří se celé množství otázek: Kdo je historický Ježíš? Jaký je historický vztah mezi Ježíšem a Kristem víry? Co je spasení? Jak je možné,aby život,smrt a vzkříšení někoho,kdo žil před dvěma tisíci lety,spasily někoho,kdo žije dnes? Je vzkříšení objektivně historická zkušenost? A jestliže není,změní to něco ve věci spasení? Tyhle otázky mají hluboký význam pro naši řeč o Bohu,o Ježíšovi a o spasení,poněvadž „ nejste-li si jistý o nějaké skutečnosti,nemůžete si být jistý ani významem svých slov.
Naše poznání tvoří obrovský systém. Jednotlivé výroky a prohlášení nelze odlučovat od celku. „ To čemu pevně věřím není jedna výpověď,ale celý soubor výpovědí. Žádnou větu nebo jednotlivé prohlášení nemůžeme oddělit od celku. Prohlášení,že „ Ježíš Kristus je můj Spasitel“,musíme proto tomu rozumět,že je součásti většího celku – celku,který zahrnuje prohlášení o Bohu,o osobě člověka,o hříchu,o Kristu,spasení,církvi a eschatologii.
Zveme-li někoho,aby přijal Ježíše Krista za svého Spasitele,uděláme dobře,když připomeneme,že „začneme-li vůbec něčemu věřit,není to nikdy jedna věta či tvrzení,ale celý systém prohlášení.
Jeden známý křesťanský kazatel použil při své velké evangelizaci metody Billy Grahama. V posluchárně,která byla již naplněna,dal do oken reproduktory,aby ti co se nedostali do posluchárny jej mohli slyšet venku. Různí nekřesťané. kteří seděli před svými domy několik bloků dál,slyšeli bohoslužby z reproduktoru,ale vůbec nechápali,oč tu jde. Komentáře byly jako,“ ti křesťané musejí něco prodávat. Ale co mohou prodávat? Důvodem zmatku bylo,že slyšeli slova jako „pojďte k Ježíšovi“ nebo „ přijměte Ježíše za svého Spasitele“,tato slova v nich budila předpoklad,že evangelista chce přivést zákazníky ke svému stánku,aby jim prodal nový výrobek se značkou „Ježíš“ a „Kristus“. Evangelista používal jednoho systému,zatímco ti dobří lidé,co seděli před svými domy,vycházeli ze systému,který se od jeho lišil a byl zcela jiný.
Úkolem dnešního teologa je objevit,jak jsou dnes vyjadřovány vzory chování,tykající se spasení,ne pouze jak je vyjadřovali bibličtí autoři nebo teologové reformace. Wittgenstein také nepřímo poukazuje na jiný společenský vzor chování,který se přímo týká teologie.
“Namůžete slyšet Boha,jak mluví k někomu jinému,můžeme ho slyšet jen tehdy,jestliže oslovi mne.“
Snažme se psát a mluvit jen o tom,co známe,abychom si byli jisti,že náš jazyk je jasný a že sděluje zamýšlený význam. Snažme si být jisti,že naše teologická prohlášení a věty odpovídají skutečnosti a že souvisejí s obecnými vzory chování lidstva. Co je nad to,tam se držme Wittgensteinovy rady a buďme zticha.
Ludwig Wittgenstein a jazyk teologie
***Ferda***